Home     Reisverslagen

Alpen en Vercors  2011 van 24-08 t/m 05-09

Woensdag 24 augustus

Koningslust-Bastogne

We hebben nog 2 weekjes vakantie voor de boeg en vandaag vertrekken we weer naar Frankrijk. Vanmorgen eerst nog werken tot 12 uur. De camper is gepakt dus kunnen we na het werk snel weg. Rond 2 uur vertrekken we thuisen zetten koers naar Maastricht. Daar weer het normale oponthoud. Rond 5 uur arriveren we op de camperplaats  in Bastogne waar we hebben afgesproken met onze Belgische campervrienden. Nog wat bijkletsen en dan is het al weer snel avond en kijken we nog wat tv.

Donderdag 25 augustus

Bastogne-Luxeuil les Bains

Na een goede nachtrust rijden we vandaag naar Luxeuil les Bains. Daar hebben we al vaker gestaan. In Luxemburg natuurlijk weer een tankstop en dan weer verder. Rond 2 uur zijn we op onze bestemming. De stoelen kunnen buiten want het is warm en zwoel. Het zal weer op onweer uitdraaien, En ja hoor, net als we in bed liggen begint het gerommel. Na middernacht is het rustig en kunnen we slapen. Wel is het nog heel warm.

Vrijdag 26 augustus

Luxeuil Les Bains-Poncin

Als we vanmorgen opstaan is het alweer 25 graden en heel benauwd. Men meld zware onweersbuien. Hopelijk valt het mee. We gaan even naar de supermarkt (daar is het heerlijk koel) en rond 10 uur zijn we weer op pad. En hoe verder we rijden hoe donkerder de lucht. Om half 3 zijn we in Poncin waar we vannacht blijven. Net als we ons hebben geinstalleerd begint het te regenen en te onweren en dat gaat door tot in de avond. Al met al komen we er goed vanaf, geen hagel of windstoten alleen veel regen. Vanaf morgen zijn de vooruitzichten prima.

Zaterdag 27 augustus

Poncin-Les Deux Alpes

Het heeft nog lang geregend gisteravond maar als ik de honden ga uitlaten is het droog.

Na een goede nachtrust worden we wakker met een zwaar bewolkte hemel.

Op de Franse radio horen we dat het druk word op de weg met terugkerend vakantieverkeer. Rond half 10 gaan we weer op weg richting Grenoble. Op de ring rond Grenoble staat het verkeer inderdaad vast met terugkerende vakantiegangers. Wij kunnen vlot door en gaan richting Briançon.

Bij het Lac de Chambon slaan we rechtsaf naar Les Deux Alpes. In 10 haarspeldbochten brengt ons de weg naar boven. Net voor het dorp stoppen we op de camperplaats waar alles aanwezig is zelfs de stroom ontbreekt niet. Ook de zon is terug en het is heel aangenaam warm uit de wind want je zit hier toch vrij hoog.

Ook het uitzicht is hier geweldig. Het dorp is een echte wintersportplaats. De meeste hotels zijn gesloten zoals ook veel winkeltjes. Maar het is hier prima vertoeven.

Zondag 28 augustus

Les Deux Alpes-Col du Lautaret

Het is vannacht koud geweest. Als we opstaan nog snel even de verwarming aan maar al gauw komt de zon vanachter de bergen te voorschijn en is het  aangenaam warm.

We doen het rustig aan en rijden later naar de Col du Lautaret en daar blijven we de rest van de dag en de nacht. We spotten nog enkele bergmarmotten. Tegen de avond staan hier toch veel campers. De Lautaret is nog altijd een van de mooiste plaatsen waar we overnacht hebben.

Maandag 29 augustus

Col du Lautaret-St Crépin

Deze nacht was minder koud. En wat is het hier donker en stil, heerlijk. We hebben geslapen als "marmotten". Het belooft weer een stralende dag te worden. De eerste campers vertrekken al vroeg. Wij starten rond half 10. In Briançon volgen we de borden Col d’Izoard. Deze hebben we nog niet gedaan en dus moet die ook nog in onze "col verzameling".

Eerst in een aantal bochten omhoog, daarna zijn er ook hele stukken vrij vlak met vals plat. Na het dorpje Cerviéres begint het echte werk. De weg slingert zich omhoog door dennenbossen. Na enkele km. Beginnen de haarspeltbochten, sommigen vrij kort. Dan passeren we  refuge Napoleon en na nog enkele bochten zijn we op de top. Hier stoppen we even om wat foto’s te schieten. Het is hier frisjes.

Dan beginnenn we aan de afdaling. Ook hier volgen de haarspeldbochten zich vrij snel op. Het bochtenwerk eindigt in Arvieux maar dan zijn we er nog niet. We nemen de richting Guillestre en de weg worsteld zich door een op plaatsen zeer nauwe kloof langs het riviertje de Guil. We krijgen enkele echt nauwe doorgangen met ook nog net op die plaatsen vrachtverkeer tegen. Dat wordt terugzetten. Ook in een nauwe tunnel komt er een vrachtauto op ons af en het is centimeterwerk maar het lukt.

Beneden in Guillestre doen we nog wat boodschappen en dan belanden we op de camperplaats in St Crépin. Je staat hier rustig tegenover de camping en vlak bij een sportvliegveld. 6 euro incl douches stroom 2,80

Dinsdag 30 augustus

St. Crépin-Veynes

Weer heerlijk geslapen, lekker rustig is het hier. Tegen de morgen was het wel koud. Kouder als op de Lautaret. Maar om half 9 komt de zon vanachter de bergen en warmt de camper snel op. Ook vandaag maken we er geen lange reisdag van en gaan richting Gap. Onderweg tanken we en stoppen even bij een boulangerie.

Net voor de middag zijn we op onze bestemming voor vandaag. Bij het plan d’eau in Veynes. Hier hebben we tijdens onze vorige reis in juli ook al gestaan maar toen was het koud en nat.

Tijd om de camper eens goed onder handen te nemen. Een half uurtje poetswerk en het is weer netjes.

Woensdag 31 augustus

Veynes-Vassieux en Vercors

Vanmorgen vertrekken we pas rond 11 uur. Het weer is prima. We treffen het wel deze reis. We rijden via de D 93 richting Die en krijgen al gauw de col de Cabre voor de kiezen. Deze loopt vlotjes en al snel zijn we in Die. Daar gaan we na het centrum rechtsaf naar de col de Rousset. Via grote haarspeldbochten gaat het hoger en hoger. Mooie weg. Boven is er nog een tunnel en dan de top met een lelijk skihotel en een groot parkeerterrein waar ook campers mogen overnachten. Dan rijden we naar Vassieux en Vercors. Klein dorp met wat winkeltjes en een bakker die natuurlijk net op woensdagmiddag gesloten is.  Net buiten het dorp bevind zich de camperplaats, een groot terrein met alle service en gratis.

Een stukje verder bergop bevind zich een memorial van de oorlog. Vasseux en Vercors is in de oorlog ook uitgemoord en verwoest. Verder kun je vanaf de camperplaats starten met wandelingen. Ook is er nog een een camperplaats bij de skipistes Font d'urle.

Donderdag 1 september

Vassieux en Vercors-Serrierres en Chautagne

We lagen gisteravond een uurtje in bed toen we wakker werden van hevig onweer. We kregen een flinke hagelbui over ons heen. Echt beangstigend. Het was alsof  de wereld verging. Daarna heeft het de hele nacht nog gerommeld, dus we hebben een onrustige nacht gehad.

Rond 10 uur gaan we vertrekken. We willen naar Villard de Lans. We krijgen een omleiding via de col de Valchevriere. Super smalle weg althans de afdaling. Goed dat we weinig tegenliggers krijgen. In Villard de Lans op de camperplaats gekomen zien we een bordje dat men hier niet mag overnachten. Ook is het hier druk, vlak aan de straat. We rijden verder naar Lans en Vercors. Ook hier is een camperplaats. We stoppen en laten de honden eens goed uit. Na overleg besluiten we naar Le Bourget du Lac te gaan. Als we daar aankomen staat het erg vol en we lezen dat je voor 9 uur weg moet anders opnieuw betalen. We vinden het niks. Dan naar Aix les Bains. Ook hier staat de camperplaats vol en dicht op mekaar. Dan maar weer verde We zoeken een plek om te eten wat al niet makkelijk is aan dit meer. Allemaal hoogtebalken. Toch vinden we iets. Eten en daarna zoeken we een camperplaats in het boek. We vinden er een ook nog op de route. We belanden in Serrieres en Chautagne aan het plan d’eau. In de avond kunnen we genieten van een karaoke avond vlakbij.

Vrijdag 2 september

Serrieres en Chantagne-Maisod

Gisteravond was het nog lang warm en ook in de camper koelde het niet af. Benauwd. Maar toch goed geslapen. Als we opstaan is het wat mistig maar dat trekt snel weg en het is weer benauwd.

Rond 10 uur gaan we rijden richting Jura. Rond de middag arriveren we in Arinthod op de nieuwe camperplaats. We eten hier wat en laten de honden uit. Dan rijden we naar Orgelet. Hier zijn we al lang niet meer geweest. Het is erg warm maar niet zo benauwd als waar we vanaf komen. We overleggen even en rijden dan naar Maisod aan het lac de Vouglans. Daar is ook een camperplaats en als er plaats is blijven we daar. Het is niet ver van Orgelet en als we daar aankomen is er plek genoeg en je staat vlak aan het blauwe water van het meer. Wat een plaatje. Later op de middag nog even zwemmen, het water is heerlijk.

Zaterdag 3 september

Maisod-bij Millery

Vanmorgen vertrekken we van deze mooie plaats. In Orgelet gaan we even tanken en naar de supermarkt. Daarna de bekende route via Lons, Besaçon, Vesoul, Nancy noordwaarts. Als bestemming vandaag hebben we Pont a Moesson. Als we rond 3 uur daar aankomen is er nog 1 plekje vrij. Druk, druk, niet ons ding. Dan zetten we koers naar Millery. Daar is nog wel plek maar deze zijn ingenomen door auto’s. Net een gehuchtje voor Millery was ook een parkeerplaats en daar zagen we een camper staan. We zetten ons daarbij en staan er ook aan de Moezel. Voor de service gaan we morgenvroeg even naar Millery.

Zondag 4 september

Millery-Trittenehim

Gisteravond was het nog lang warm maar buiten zitten was niet fijn vanwege de muggen.

Ook hier hebben we weer rustig geslapen. Het weer is omgeslagen maar gelukkig geen onweer. Alleen een beetje regen gisteravond laat.

We rijden voor de laatste dagen naar Trittenheim aan de Moezel. In Luxemburg nog een tankstop en dan zijn we al bijna daar. Het is er zeer druk. Ook morgen blijven we nog hier.

Maandag 5 september

Trittenheim-Koningslust

Als ik vanmorgen wakker word heb ik last van een zeurend gevoel in m'n kaak en voel dat het niet goed is. Dus ik ga de tandarts (thuis)  bellen en kan in de middag terecht. Dus we vertrekken een dag eerder als gepland naar huis. We nemen afscheid van onze vrienden en rijden huiswaarts.

Na het tandartsbezoek blijk ik een hardnekkige onsteking te hebben waar ik nog een dag of 10 goed ziek van ben met flinke koorts.