Home     Reisverslagen

Bretagne/Normandië

28-05 t/m 09-06

Koninglust-Eppe Sauvage woensdag 28-05

We hebben een aantal dagen vrij dus tijd om er weer eens voor langere tijd op uit te gaan na een aantal weekenden. Deze reis maken we zonder onze grote vriend Bradley. Hij is vorige week overleden aan een hartkwaal. Het is wennen aan het lege plekje tussen ons in waar hij altijd lag tijdens het rijden.
We vertrekken thuis om 14.00 uur en 5 uur met enkele uren file belanden we net na de Franse grens in Eppe Sauvage op de camperplaats. We vinden het een mooie plek aan een stuwmeer. Tot laat in de avond arriveren er nog campers voor het lange Hemelvaart weekend.

Eppe Sauvage-Cayeux sur Mer donderdag 29-05

Heel goed geslapen. Je hoort hier niets. Er hangt wat mist boven het  meer. Rond 10 uur gaan we rijden. De Tomtom stuurt ons via heel smalle wegen maar er is zo goed als geen verkeer dus goed te doen. We zijn op zoek naar een supermarchee en na enige tijd vinden we er een langs de route die open is. Enekele waren dicht wegens Hemelvaart. We kopen wat brood en vlees voor vandaag. Ook tanken we maar gelijk voor €1,28. Rond 15.00 uur zijn we het rijden zat en zoeken een plaats voor vannacht. We zitten in de buurt van Abbeville dus de zee is niet ver weg. We rijden naar Le Crotoy maar daar is het op beide camperplaatsen afgeladen vol. We vinden dan in Cayeux sur Mer een prima camperplaats. Na het avondeten maken we nog een wandeling naar de duinen en het keienstrand.

Cayeux sur Mer-La Mailleraiye vrijdag 30-05

Vanmorgen als we opstaan is het zwaar bewolkt maar het blijft droog. Na het ochtendritueel gaan we weer op pad. We rijden eerst even naar St. Valery sur Somme en kijken daar even op de camperplaats. De ligging vinden we niet geweldig. We gaan in Valery  gelijk even naar de supermarchee. Rond 13.30 uur belanden we in La Mailleraiye sur Seine. We parkeren de camper op het asfalt want het gras aan de waterkant is erg nat en er hebben al verschillende campers vast gezeten.
We hebben een mooi uitzicht over de Seine en zien de grote zeeschepen voorbij varen. In de avond maken we nog een wandeling naar het centrum waar niet veel te zien is.

La Mailleraiye-Hirel zaterdag 31-05

Het is weer zwaar bewolkt. We hopen toch nog wat zon te zien. Dat zou wel fijn zijn. We rijden richting Caen en vanaf daar nemen we de snelweg. In de buurt van Avranches zien we in de verte de Mont St Michel verrijzen. Die hebben we al eens bezocht dus dat doen we nu niet.
We komen aan de kustweg in Vivier sur Mer en eindigen een klein stukje verder in Hirel op de camperplaats. De zon schijnt inmiddels volop dus de stoelen kunnen buiten. We maken nog een heerlijke wandeling langs het strand en zien de vloed opkomen.

Hirel- Erquy zondag 01-06

Weeral zwaar bewolkt deze morgen. Het wil niet zo met de zon maar het is droog. Om 8.30 komt een vrouwtje het staangeld ophalen. Ze zal gisteravond al geweest zijn toen we waren wandelen. Rond 9 uur gaan we rijden en we zien wel waar het schip strand. We rijden eerst naar Cancale en doen daar wat boodschappen te doen en te tanken. Het stadje is hectisch druk dus dat laten we dan schieten. Niks voor ons. We rijden naar de Cap Fréhel. We parkeren de camper á €4 en wandelen op de kaap. Wat een geweldige uitzichten heb je hier. Heel erg mooi. Na de wandeling lunchen we hier nog en rijden via de mooie kustweg met heel mooie vergezichten op zee en af en toe een goudgeel strand. Beneden in Sables d'Or-les-pins zien we campers vlak bij zee staan en blijkbaar mag je hier ook overnachten. Maar het is nog vroeg en we rijden nog een stukje door tot in Erquy. Gelukkig is het hier niet al te druk.
Je staat vlak bij het brede goudgele strand. We wandelen met Ely over het strand en dan ontdekken we een pad omhoog. Van hier kun naar het centrum wandelen. Er is een grote rommelmarkt aan de haven en we neuzen er een uurtje rond. De Fransen sjouwen echt alles mee....

Erquy-le Vivier sur Mer maandag 02-06

Deze morgen rijden we naar Plouha. Daar is ook een mooie camperplaats met uitzicht op zee. Het is een baai met een groot kiezelstrand. Met mooi weer zal het zeker druk zijn hier. Nu is het niet druk. We vertrouwen het weer niet zo. Je staat hier op gras en er zijn al flinke sporen van campers die hebben vast gezeten. We rijden dan naar Binic. Daar lunchen we op ons gemak en lopen even naar de haven. Daarna rijden we naar le Vivier sur Mer. Hier heb je mooi zeezicht en we kijken naar de vissersboten   die op wielen naar het water varen. Een mooi gezicht. In de avond nog een naar de haven om die boten eens van dichtbij te bekijken.

Le Vivier sur Mer-St. Pair sur Mer dinsdag 03-06

Vanmorgen worden we wakker van het zachte getik op het dak. Regen, bah. Het is gelukkig niet van lange duur maar het ziet er niet vrolijk uit. We besluiten om naar de andere kant van de baai van de Mont St. Michel te rijden. Die kant van Normandië hebben we ook nog niet gezien. Onderweg wordt het almaar donkerder en we krijgen nog flink regen. maar na enige tijd wordt het gelukkig droog. We nemen de kustweg en genieten van de soms mooie uitzichten. In Carolles Plage stoppen we even op de camperplaats en lopen naar het strand. Daarna bellen we even met het thuisfront en horen dat het daar warm is en men buiten zit. Wij zitten 1000 km. van huis in de "kou".
Even voor Granville zien we in St Pair sur Mer een camperplaats. Dat wordt onze overnachtingsplaats voor vandaag. We halen even brood bij de kleine supermarkt tegenover en later kunnen de stoelen zelfs buiten. Na het avondeten wandelen we naar het strand en terug door het stadje. Net zoals veel stadjes in Frankrijk is hier 's avonds ook niets te beleven.

St. Pair sur Mer-Gouville sur Mer woensdag 04-06

Gisteravond na de wandeling begon het te regenen tot tegen de morgen. Even is het droog en dan begint het weer en ziet het erg triest. Toch besluiten we verder te toeren. Eerst even de service doen en terwijl we daarmee bezig zijn gaat het gieten en zijn we zeiknat. Even afdrogen en dan gaan we rijden.

in Bréhal zien we een grote Super U en daar gaan we op ons gemak shoppen, leuk met dit weer. En als we buiten komen is het warempel droog. We rijden verder op de kustweg en komen langs enkele mooie plekjes. We belanden in Gouville sur mer en ik had op campercontact gelezen dat je daar vlak aan zee staat. En inderdaad, wat een mooie plek met achteraan uitzicht op zee. Precies wat we zoeken.

Gouville sur Mer- nabij Utah beach donderdag 05-06

Vannacht heeft het flink gewaaid hier. Onze buurman heeft gisteravond laat nog een meer beschutte plek opgezocht. Wij zijn er niet echt wakker van geworden. Nu is de wind gaan liggen. Na het ontbijt rijden we verder langs de kustweg naar het noorden. Na enige tijd zien we een bordje langs de weg van een uitzichtspunt. We slaan links af en inderdaad. Een prachtig uitzicht over de baai en in de verte het eiland Jersey. Daarna rijden we naar de haven in Carteret en nemen daar een kijkje. Vanaf hier varen  en ook de ferries naar Jersey en Guernsney. Het is wel een leuk levendig stadje. Daarna steken we Normandië dwars door naar de andere kant. We komen uit in Barfleur en schieten daar een paar foto's. Daarna rijden we naar de Phare de Gatteville en lunchen daar op ons gemak. Een heerlijke plek. Opeens horen we vliegtuigen heel laag overkomen en zien dat het oude vliegtuigen uit de oorlog zijn. Morgen is het D day. Mooi om te zien. We zien die vliegtuigen nog verschillende keren. Vervolgens rijden we naar St. Vaast langs de mooie haven en kijken even op de camperplaats. Deze is wat weggeduwd in een hoek bij een camping. We rijden verder langs de kust en zien overal legervoertuigen en "soldaten". Net echte plaatjes uit de oorlog. Het  is een hele happening. We willen nog even naar Utah Beatch maar rijden ons dan vast in de file. Er staan links en rechts al auto's en campers geparkeerd voor morgen. Het wordt almaar drukker. Dan staat er een gendarme op de weg en gebied ons toch door te rijden. we vragen of we mogen keren maar dat mag niet en zo staan we een uurtje ongewild in de file. Via omwegen rijden we terug naar een plek langs de zee waar we eerder langs kwamen en zetten ons daar bij enkele campers met uitzicht op zee.

Nabij Utah beach-le Riviere St. Sauveure vrijdag 06-06

Gisteravond liep half Frankrijk nog uit voor het vuurwerk dat vanaf Utah beach werd ontstoken. we weten dat de Fransen gek zijn van vuurwerk maar om hier 2 uur van te voren voor in de kou te staan....en daarna nog in de file. Vanmorgen rustig aan gedaan en rond 10 uur gaan we rijden. We moeten een hele omweg maken want de snelweg naar Caen is in beide richtingen afgesloten vanwege D day en we hebben nog nooit zoveel politie op de been gezien. Dit alles natuurlijk vanwege het hoge bezoek van oa. Obama en Poetin. Rond 3 uur belanden we in Honfleur en het is inmiddels erg warm geworden. We hebben geen zin om met deze warmte naar het stadje te lopen en de camperplaats staat zoals gewoonlijk erg vol. Hoe mooi het stadje ook is, de camperplaats ziet er verwaarloosd uit. Kuilen en gaten in het terrein, het onkruid staat erg hoog. We rijden 3 km. verder naar le Riviere St. Sauveur en daar is een nieuwe mooie camperplaats waar we heerlijk buiten zitten.

Le Riviere St. Sauveur-Veulettes sur Mer zaterdag 07-06

Gisteravond was het nog lang warm en moest alles open om de hitte uit de camper te krijgen. Rond 23.00 uur is het aangenaam. Vaanacht werd ik wakker van onweer in de verte. Op wat regen na houden we het droog maar vanmorgen regent het weer. We rijden via de pont de Normandie richting le Havre en vandaar de kustweg omhoog. In St Jouin-Bruneval rijden we naar beneden naar de camperplaats aan zee bij de krijtrotsen. het is er rustig. Daarna rijden we naar de camperplaats in Veulettes sur mer. In de avond maken we nog een wandeling over de boulevard langs de zee.

Veulette sur Mer- Berques zondag 08-06

Deze morgen is het weer zwaar bewolkt en onderweg hebben we regen. We rijden de hele kustweg omhoog richting Calais en hoe noordelijker we rijden hoe mooier het weer wordt. Rond de middag stoppen we ergens op een leuk pleintje om te lunchen. Verder door Etretat, Fecamp (file rijden) en zo omhoog. in Calais kijken we even op de camperplaats maar deze loopt over. Er is een markt in vlakbij en het is daar een gekkenhuis. We rijden dan maar verder naar het noorden naar de camperplaats in Berques. Ook daar is het druk deze pinksterzondag maar we vinden nog een plekje. We hebben aardige Vlamingen als buren waar we nog wat mee keuvelen en later lopen we nog even door het stadje.

Berques-Koningslust maandag 09-06

Na een goede nachtrust gaan we vandaag weer naar huis. Tussen Antwerpen en Turnhout belanden we in een lange file en als we daaruit zijn krijgen we nog een gigantische onweersbui over ons heen. Gelukkig zonder hagelstenen. We stoppen zelfs onder een viaduct tot het ergste voorbij is. Om 14.00 uur zijn we thuis en daar is het 32 graden. Pffff....