Home     Reisverslagen

Weekend Schagen en Harlingen 28-02 t/m 03-03

We hebben een lang weekend voor de boeg. We gaan het carnavalsgeweld ontvluchten en gaan naar het noorden. Vrijdagmorgen vullen we de koelkast en we kunnen weer op pad. Tegen half een arriveren we bij onze eerste bestemming. De Zaanse Schans. We eten eerst lekkere broodjes en een lekker kopje verse koffie. Daarna bezoeken we het oud Hollandse dorpje. Het Japanners gehalte is hier erg hoog. Grappig....

Na anderhalf uurtje hebben we het wel gezien hier en rijden nog een stukje verder noordwaarts en stoppen even op de camperplaats in Middenmeer. Deze vinden we niet zo geweldig, erg kort aan de weg met best veel verkeer. We rijden nog een stukje verder naar Schagen. Dat bevalt beter. We installeren ons en maken een praatje met de vriendelijke havenmeester. We hebben een rustige avond en slapen heerlijk. De volgende morgen lopen we naar het stadje en gaan op zoek naar een bakker. Schagen is best een mooi stadje. We dwalen wat door de straatjes en op de markt staan warempel een paar carnavalswagens opgesteld. Dus dat kennen ze hier ook. Bij de bakker kopen we heerlijke broodjes.

Als we terug zijn op de camperplaats maken we ons klaar om te vertrekken. We rijden eerst naar Den Oever en kijken daar even op de camperplaats. Zal in de zomer misschien wel leuk zijn maar nu is er niks. Daarna rijden we via de Afsluitdijk naar Friesland. Rond de middag zijn we in de haven van Harlingen. Hier sta je prima met een mooi uitzicht. Na het eten gaan we het mooie stadje bekijken. Eerst staan we een tijdje bij de veerboot naar Terschelling en Vlieland. Een mooi gezicht is dat. Daarna lopen we naar de binnenhaven met mooie oude schepen. Later nog effe de winkelstraat. Kopen nog een paar tshirts en bij de visboer lekkere maatjes en kibbeling.

Ook vannacht een rustige nacht alleen hoor je wel op de achtergrond het geronk van aggegraten van de schepen. De zon schijnt volop deze zondag. Rond 10 uur vertrekken we en rijden weer via de Afsluitdijk terug naar Noord Holland. We komen in den Helder. We zetten daar de camper op de camperplaats Willemsoord en maken we een flinke wandeling langs de haven waar juist de veerboot naar Texel vertrekt. Wat een joekel. Het blijft leuk dat boten kijken. We lopen via het dorp/stadje terug. Vinden dat wat verloederd. Veel leegstand. Later rijden we naar Callandsoog en lopen nog even naar het strand waar het druk is op deze mooie zondagmiddag.

Later in de middag rijden we weer naar de camperplaats in Schagen waar we weer een rustige avond en nacht hebben. Maandagmorgen lopen we weer naar de bakker broodjes halen en daarna rijden we op ons gemak weer richting huis. Onderweg stoppen we nog een keertje om de lekkere broodjes op te eten en tegen 14.00 uur zijn we weer thuis van een mooi weekend.