Home     Reisverslagen

Normandië 07-05 t/m 19-05

Dinsdag 07-05
Koningslust-Harelbeke
Vandaag begint onze voorjaarsvakantie. We hebben besloten nog eens richting Normandië te gaan. Het is lang geleden dat we aan die kant van Frankrijk waren.
Rond 12.30 uur thuis van het werk, douchen en vertrekken. We rijden eerst nog even langs de dierenartsenkliniek in Ell om iets op te halen voor Bradley's oor. Hij had de laatste dagen last van z'n oor en we willen voorkomen dat we in Frankrijk naar de veterinaire moeten.
Vandaar zitten we snel op de A2 richting Eindhoven. In Antwerpen is het druk maar we kunnen doorrijden. Aan de andere kant hebben ze minder geluk. Daar staat het kilometers vast. Rond 17.00 uur zijn we in Harelbeke op de camperplaats voor onze eerste nacht. Het is een prima camperplaats met alles erop en eraan voor €5.

Woensdag 08-05
Harelbeke-Clerés
Heerlijk geslapen vannacht. Gisteravond nog een praatje gemaakt met een Nederlands stel uit Groningen. Zij wonen al een paar jaar in Cahors. Zouden niet mere terug willen naar Nederland.
Rond 10 uur vertrekken we. Ons plan was om vanhier naar Calais te rijden en vandaar de kust volgen. Maar omdat men rond de middag een buiengebied verwacht besluiten we het anders te doen en te beginnen op het verste punt en vandaar richting Calais. Al snel zitten we in Frankrijk en het begint te miezeren. Maar het valt mee. Na een half uurtje is het weer droog en het blijft voorlopig droog.
Rond 15.00 zoeken we een camperplaats en we vinden er een in Clerés.

Donderdag 09-05
Clerés-Utahbeach
Gisteravond nog een paar flinke buien gehad maar vannacht is het droog gebleven. Vanmorgen nog even een praatje gemaakt met onze buren uit Eijsden bij Maastricht. Ze hebben problemen met hun schotel en vanavond is voetbal en dat wil de goede man voor geen geld missen.
Rond 10.30 vertrekken we. Al snel zitten we bij Rouen. Aldaar missen we een afslag en zitten we helemaal fout. midden in de stad. We worden er niet meer warm of koud van en met behulp van onze TT komen we veel stoplichten en eenrichtingsstraten weer op het goede pad. Even later wil TT ons een tunneltje insturen van 2.60 hoog. We kunnen net op tijd nog rechts aanhouden. Pfff....Na Rouen houden we richting Caen en net ervoor stoppen we bij een supermarkt en laten de honden uit en eten ons middagmaal. Er staat slechts een enkele auto op het parkeerterrein en we denken dat de supermarkt dicht is op deze feestdag 's middags. Bij het wegrijden zien we dat de winkel gewoon open is.
Tegen 15.30 uur komen we in St Mére Eglise. We zien al van afstand de kerktoren waar de parachutist nog hangt die hier in de oorlog na de dropping is beland. In eerste instantie een beetje lachwekkend maar toch bizar. Het is hier erg druk op deze Hemelvaartmiddag en we besluiten naar Utahbeach te rijden om daar te overnachten op de parking van het oorlogsmuseum. Ook hier is het druk met dagjesmensen maar later wordt het rustig.

Vrijdag 10-05
Utahbeach-Barfleur-Utahbeach
Gisteravond nog een wandeling gemaakt met de honden langs het strand. Hier zie je in de avond bijna niemand meer. Heerlijk. Daarna terug langs het museum en langs de gedenkstenen. Toch indrukwekkend om dat allemaal te zien.
Vandaag gaan we wat langs de kust touren. Eerst stoppen we bij een supermarkt om wat eten in te slaan voor vanavond. Het wordt kip van het spit met aardappelschijfjes.
Dan zoeken negeren we de TT en zoeken de kustweg en rijden soms langs de zee en belanden zo in Barfleur een heel mooi vissersdorpje. Er is ook een camperplaats maar die staat vol en ligt ook aan de straat. We nemenn er wat foto's en touren verder naar Gatteville sur Mer. Volgens de Michelingids is daar een mooie uitzichtspunt. Het is even zoeken waar we af moeten maar dan zien we in de verte een vuurtoren en daar zal het moeten zijn. Via kleine weggetjes komen we dichterbij en zitten we goed. Het is idd een heel mooie plek. We zetten de camper met de neus naar zee en eten ons middagmaal. Wandelen wat naar de vuurtoren en bekijken de kunsten van wat lokale vissers die niets vangen. Na een tijd rijden we weer rustig  langs de kust terug naar Utahbeach. We hebben vanmorgen daar vlak bij nog een mooi plekje gezien waar enkele campers stonden en dat wordt onze plek voor vannacht. Met de neus aan zee samen met nog een Franse camper.

Zaterdag 11-05
Utahbeach-Port en Bessin
Vanmorgen rijden we eerst nog even naar St Mére Eglise. Misschien is het nu minder druk. Op de parking staat weer alles vol en kriskras door elkaar. We zetten dan de camper bij de hal van de veeveiling neer. We laten de honden even uit en lopen dan nar het centrum met de kerktoren waar de parachutist hangt. Er wordt veel gefotografeerd. We nemen ook een kijkje in de kerk. Een heel mooie kerk. Er is een organist en een trompettist bezig.

Daarna rijden we naar de supermarkt in St Mére Eglise en doen wat boodschappen. Er staat ook een servicezuil en die gebruiken we ook gelijk.
Daarna rijden we naar Grandcamp Maisy. De camperplaats daar vinden we wat minder en omdat het nog vroeg is rijden we verder naar Point du Hoc. We zetten de camper op de parking en gaan dan de overblijfselen uit de oorlog bekijken. Indrukwekkend. Daarna eten we wat en rijden naar Colleville sur Mer. Daar is het grote militaire kerkhof. Ook daar mag je overnachten maar het is weer een kriskras vol geplaatste parking. We laten het kerkhof dan maar voor wat het is en rijden verder naar Port en Bessin om te overnachten.

Zondag 12-05
Port en Bessin-Couseulles sur Mer
We hebben heerlijk geslapen. Je hoort hier geen verkeer en er was geen wind. Na de gebruikelijke ochtendrituelen rijden we naar Arramanches les Bains. We rijden eerst even naar de camperplaats in het stadje. Voor te overnachten prima. Daarna rijden we naar boven naar de 3D cinema. We zetten de camper op de parking en gaan alles bekijken. Daarna lopen we via de trappen naar beneden naar het stadje en bekijken het strand waar de grootste invasie plaatsvond. Je ziet nog van allles in zee liggen. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe het er toen aan toe ging maar vinden het heel indrukwekkend en worden er stil van. Dan weer via de trappen naar boven. De 3D film laten we voor wat het is.
We rijden door naar Courseulles sur Mer. Net voor we het stadje in rijden zien we links in de duinen een rij campers staan. Gelijk links afslaan en kijken. Een heel mooie plek met zicht op zee en aan het strand. Ik ga even aan een Fransman vragen of je hier ook mag overnachten. Sans probleme madame zegt de goede man. Dus hier blijven we. Na het avondeten nog lekker langs het strand met de woefkes.

Maandag 13-05
Couseulles sur Mer-La Riviére St Sauveur
De police municipal is enkele malen langs gekomen en hebben ons rustig laten staan. Vanmorgen miezerd het licht en het ziet er niet zo vrolijk uit. We gaan eerst naar de supermarkt in het dorp en rijden dan naar Merville Franceville. Ook daar bekijken we de camperplaats. Kleine plaats voor een stuk of 6 campers. Maar je hebt geen uitzicht. We lozen hier. Daarna naar Dives sur Mer naar de camperplaats. Maar omdat het nog steeds miezert willen we nog een stukje rijden. We belanden net voor de pont de Normandie in La Riviére St Sauveur. Als we daar zijn is het droog en we poetsen de camper schoon. Het fijne zand van de stranden er uit vegen. Daarna lopen we even naar het dorpje. niets te zien en we doen het verder rustig aan.

Dinsdag 14-05
La Riviére St Sauveur-Veulettes sur Mer
Vanmorgen miezerd het weer. We rijden eerst naar Honfleur om water in te nemen. Hier zijn we al eens geweest dus het stadje laten we voor wat het is. Het is druk op de camperplaats die er nog net zo slecht bij ligt als enkele jaren geleden. Daarna rijden we via de pont de Normandie en Le Havre naar St. Jouin Brunneval. Via een mooie afdaling kom je beneden aan zee waar enkele strandtenten liggen. Verder is er niets. we blijven een gedeelte van de verdere dag hier. Als middagmaal eten we een pizza. Rond 16.00 uur rijden we naar Yport. Een leuk stadje maar de camperplaats is afgezet vanwege de markt morgenvroeg. Dan rijden we door naar Veulettes sur Mer. Hier waren we vroeger ook al eens. In de avond maken we tussen de buien door nog een wandeling naar het dorpje en langs het keienstrand terug.

Woensdag 15-05
Veulettes sur Mer-Criel Sur Mer
Gisteravond kwam iemand van de gemeente €4,60 ophalen. Na Harelbeke de 2e betalende plaats. Vanmorgen maken we eerst de camper weer schoon na de regen. Momenteel schijnt de zon en dat geeft moed. Daarna vertrekken we. In St. Valery en Caux zien we een grote supermarkt waar we even weer wat lekkere dingen kopen en wat rond snuffelen. Dan naar Sotteville sur Mer. Daar zou een mooie plek zijn om te staan. Is het ook maar met hoogtebarelen dus dat wordt hem niet. Dan verder via de kustweg D75 en komen in Quiberville sur Mer. Een plaatje. We zoeken een parkeerplek en zetten de camper neer en lopen de boulevard op. De vissersboten zijn net terug van zee en er wordt verse vis verkocht. De vissers zijn de netten nog aan het schoonmaken. Leuk om te zien. Verder kopen we bij de souvernirbazaar nog een klein vissersbootje en een vuurtoren om als aandenken op het dashbord te zetten. Daarna eten we nog een frietje met saucis. Dan rijden we verder naar Criel sur Mer en vinden weer zo'n mooie camperplaats waar we met de nues aan zee staan.

Donderdag 16-05
Criel sur Mer-Bourseville
Gisteravond nog lang genoten van het mooie uitzicht op zee. Er waren wat vissersbootjes bezig niet al te ver uit de kust en dat kon je goed volgen met de verrekijker. Verder nog een wandeling gemaakt. Rond 10 uur vertrekken we van deze mooie plek. We laten le Treport links liggen en rijden enige kilometers landinwaarts naar Bouseville. Volgens ons boek moet er ook een camperplaats zijn en die is er. Het is een heel rustig dorpje zonder winkel. Wel is er een depot du pain maar dat hebben we al. We doen hier de sani en ontdoen de camper weer van het fijen zand. Daarna rijden we naar Cayeux sur Mer naar de camperplaats in de duinen. Daarna naar le Hourdel een rondje langs de vuurtoren. de camperplaats daar ligt een beetje weggestopt tussen de struiken. We gaan terug naar Bourseville en hebben een rustige nacht met naat ons een Engelse camper.

Vrijdag 17-05
Bourseville-Equihen plage
Heerlijk geslapen. We doen het rustig aan. Rond 10 uur rijden we naar le Crotoy even de camperplaatsen bekijken. Er zijn er 2. De ene is dicht bij eht centrum en daar is het druk. De andere is tussen de duinen en daar is het rustig. Hier hebben we ook al eens gestaan. Na een tijdje rijden we verder, stoppen nog even bij een supermarkt en tanken er ook meteen á €1,29. Daarna rijden we  naar Equihen plage waar we alweer eensuperplek hebben met uitzicht op zee. We gaan ook nog even naar beneden naar het strand. Je moet dan wel 177 treden af en op......

Zaterdag 18-05
Equihen plage-Berques
Om 8.30 uur komt er iemand van de gemeente het staangeld á €5 ophalen. Triest om te zien dat enkele campers net van te voren wegrijden en later weer terug komen.
We rijden naar de cap Griz Nez en zetten de camper op de parking. Dan lopen we de gemarkeerde ronde op de Cap met mooie uitzichten. Daan bekijken we de camperplaatsen bij een boer en in Wissant. Beide prima maar nog te vroeg. We rijden naar Calais en kijken op de camperplaats aldaar een tijdje naar de veerboten die naar Engeland varen en eten er. Maar om er te blijven vinde we het er veel te druk. Met de deuren tegen elkaar. Niet ons ding. Dan rijden we naar Gravelines, daar is het ook druk en dan rijden we naar Berques. Plaats te over en prima voor onze laatste overnachting.

Zondag 19-05
Berques-Koningslust
Weeral een rustige nacht. Rond half 10 gaan we rijden. Snel zitten we op de snelweg richting België. Vandaar Gent, Antwerpen, Eindhoven. Rond 13.00 zijn we weer thuis.
Veel bezienswaardigheden van de oorlog gezien. Veel indrukken opgedaan. Wederom een mooie reis.