Home     Reisverslagen

Sauerland en Harz 15-05 t/m 25-05

Dinsdag 15-05

Koningslust-Altena

Deze morgen nog werken en daarna kunnen we vroeg in de middag weg. Rond half 2 gaan we rijden. Al snel zijn we aan de grens en rijden richting Ruhrgebied. Het is druk op de weg mede door de vele wegwerkzaamheden. Maar het gaat toch redelijk vlot.  Als eerste stop hebben we Altena uitgekozen. Onze Tomtom brengt ons feilloos naar de camperplaats die rustig gelegen is aan een riviertje met aan de andere kant sportvelden en een grote sporthal.

In de avond valt er veel regen en er waait een koude wind. Niet het ideale vakantieweer maar volgens de vooruitzichten zal het beter worden. We zetten de kachel lekker hoog en maken het ons gezellig.

Woensdag 16-05

Altena-Bad Arolsen

We hebben goed geslapen ondanks de vele regen op het dak en als we buiten kijken ziet het er niet naar uit dat het vandaag droog zal worden. Triest en donker en nat. Maar nadat we een kopje koffie hebben gedronken lijkt het op te klaren. Dat geeft moed. Het zal verder de hele dag zo goed als droog blijven.

Rond 9 uur gaan we vertrekken. Gisteren heb ik vlakbij een bakker gezien waar we angs kwamen dus daar stoppen we even en halen wat verse broodjes. Daarna zitten we na een 20tal km. weer op de snelweg richting Kassel. We nemen de afslag Bad Arolsen en dan Zijn we al snel bij de Twistesee waar de camperplaats zich bevind. Mooi gelegen bij de stuwdam. Als je geluk hebt kun je in de 1e rij staan met een mooi uitzicht op het meer. Het is al druk hier voor het komende lange weekend. Het is een mooie plek om te wandelen.

Donderdag 17-05

Bad Arolsen-Bad Gandersheim

Het is gisteravond nog erg druk geworden. Te druk naar onze zin. Er werden zelfs partytenten opgebouwd. Typisch Duits. Het is Hemelvaartweekend dus de meesten blijven hier het hele weekend staan. Gauw maar weer weg. We zullen hier zeker terugkomen in rustiger tijd. Rond half 10 vertrekken we en we eindigen vandaag in Bad Gandersheim. Hier is het tegen de verwachting in vrij rustig. Leuk oud stadje om eens door te kuieren.

Vrijdag 18-05

Bad Gandereheim-Lautenthal

Heerlijk geslapen vannacht. Ook hier is het heel rustig en hoor je geen verkeer. Ik ga eerst naar de bakker en slager in het stadje en daarna rijden we langs de Lidl om wat voorraad in te slaan.

Daarna rijden we richting Seesen en vandaar gaat het bergop. Er staat een bord 15 %, niet min. De Hymer heeft er geen moeite mee. Als we boven zijn staat daar natuurlijk weer een bord met 15  % afdaling. Pffff, dat hebben we in de Alpen nog niet gehad. Maar ook dat gaat perfect in de 2e gang. Maar goed dat het geen grote afstand is.

Dan zijn we al snel in Lautenthal waar we de camperplaats opzoeken. Mooi gelegen tegen de bosrand met aan de andere kant een mooi berguitzicht. We kunnen nog lekker buiten zitten.

Zaterdag 19-05

Lautenthal

Vandaag blijven we hier. Het weer is prima, mooi uitzicht, leuk wandelen. Wat wil je nog meer. Bakker, slager en kleine supermarkt in het dorp op korte loopafstand. In de avond spotten we enkele reeŽn die uit de bossen komen. MOOOI.

Zondag 20-05

Lautenthal-Schulenberg

Als we wakker worden schijnt de zon al weer volop en het belooft een mooie dag te worden. Ik haal nog even wat broodjes en dan gaan we weer verder. Niet te ver met dit weer. We rijden naar Schulenberg met een mooi uitzicht op de Okerstausee. Als we bij her meer zijn zien we in de verte hoog een rij campers staan. Daar zal het zijn. Als er maar plek is. Als we er aankomen zien we dat verschillende campers zich reisklaar maken dus wachten we een half uurtje op de grote parkeerplaats boven de camperplaats. Dan is er al snel plek en we staan 1e klas. Mooi is het hier. Stoelen en tafel buiten en genieten.

Maandag 21-05

Schulenberg

Ook vandaag blijven we nog op dit mooie plekje. Het dorpje stelt niks voor, geen winkels, wel een bakker op 150 mt. Dorpje is meer gericht op wintersport zoals langlaufen. Maar wat is het hier mooi en rustig. Leuke wandelroutes. We staan hier vandaag met maar 2 andere campers.

Dinsdag 22-05

Schulenberg-Ilsental

Vanmorgen even naar de bakker en dan servicen. Daarna gaan we verder. We rijden via de brug over het stuwmeer en al snel zijn we in Altenau. We rijden hier naar de camperplaats die gelegen is tussen de bossen. Op zich heel mooi maar het is daar toch wat vergane glorie. De servicezuil is vernield. Veel brandplekken van kampvuur. Op een bord staat vermeld dat men moet betalen bij het aangelegen gebouw van de Schurtzenverein maar dat gebouw ziet er uit of het al jaren leeg staat. Een beetje unheimlich. We besluiten om hier niet te blijven. Na 500 mt worden we staande gehouden door een NL camperaar die ons vraagt of we ook van de camperplaats komen. Zij waren er ook geweest en hadden hetzelfde idee als wij. Wel lachen.

We besluiten om naar Ilsenburg te rijden. Daar zien we ook de andere NL camper van Altenau. Leuk. Ilsenburg is een leuk stadje aan de voet van de Brocken, de hoogste berg van de Harz.

Woendag 23-05

Ilsenburg-Osterode

We gaan rond 10 uur weer verder. Net buiten het stadje even naar de supermarkt en dan rijden we een mooie route van noord naar zuid dwars door de Harz. Het is een groot natuurpark waar je doorrijd. Echt mooi.

We eindigen onze tocht in Osterode op de camperplaats. Je staat hier buiten de camping Eulenburg. Je mag gebruik maken van de faciliteiten van de camping. Het is warm vandaag, een beetje broeierig.

Donderdag 24-05

Osterode-Hemfuhrt/Edersee

Het was vannacht erg warm in de camper ondanks de wind die bijna de hele nacht waaide. Benauwd, maar desondanks toch redelijk geslapen.

Vandaag verlaten we de Harz en rijden weer richting Sauerland. Het gaat weer richting Kassel en dan verlaten we de snelweg bij de afslag Frizlar. Van hier is het nog een mooie glooiende route naar Hemfuhrt aan de Edersee. Leuk dorpje met rustige camperplaats aan de Eder. Het meer is vlakbij.

Vrijdag 25-05

Hemfuhrt-Koningslust

Het zit er weer op. Rond 10 uur zijn we klaar voor vertrek en rijden naar huis.

Dit was weeral een mooie reis in een gebied wat we nog niet kenden maar zeker voor herhaling vatbaar.