Schwarzwald

Schwarzwald van 01-09 t/m 10-09

Donderdag 01-09

Koningslust-Mayschoss

Vanmiddag vertrekken we voor een dag of 10 naar Zuid Duitsland. Het is nog heerlijk nazomerweer. Tegen 16.00 uur zijn we in Mayschoss en rijden de camperplaats op bij het station. Tegen verwachting is het hier heerlijk rustig. We staan nog niet op onze plek of de vriendelijke beheerder komt al aanrijden om de €6 te incasseren. Hij is er altijd als de kippen bij. Ook later als er nog enkele campers bijkomen is hij in notime aanwezig en we vragen ons af waar hij woont. Iedere keer komt ie met de auto en mevrouw blijft zitten en doet de boekhouding. We vinden het een beetje lachwekkend. Maar goed.

We zitten nog tot n de avond lekker buiten.

Vrijdag 02-09

Mayschoss-Bad Rappenau

Heerlijk geslapen.Het is rond 10 uur als we vertrekken. Eerst rijden we even langs de bakker om verse broodjes te halen. Dan het mooie stukje bundesstrasse door het Ahrdal langs Rech, Dernau, Bad Neuenahr Ahrweiler en vandaar de A61 op. Gelukkig geen stau vandaag. Rond de middag een korte plaspauze voor de hondjes en om 13.30 uur zijn we op onze eindbestemming voor vandaag. Bad Rappenau. Zoals de naam al doet vermoeden een kuuroord met een hoog senioren gehalte. Betalen moet je bij het VVV kantoor even verderop ongeveer 300 mt. Ook hier kost het 6 euro en daar mag je ook nog met 1 persoon gratis zwemmen. Niets van te zeggen. Je staat vlakbij een mooi park waar de Landesgartenshow is geweest in 2008. In de avond maken we nog een wandeling door het park. Overal zitten mensen op bankjes met krukken die hier kuren en we vragen ons af of de Duitse krankenkasse dit nog allemaal betaald.

Zatedag 03-09

Bad Rappenau-Nagold

Vanmorgen gaan we eerst boodschappen doen bij een groete Rewe supermarkt. Er liggen hier een aantal winkels bij elkaar. Voor ieder wat wils. Daarna tanken we nog even en we kunnen weer verder. Daarna de snelweg op richting Heilbronn. Als snel staan we in een mega stau. Na een uurtje hebben we dat ook gehad en rijden we richting Stutgart. We nemen een stuk voor Stutgart afslag 13 en rijden naar Kleinaspach. Hier woont de beroemde schlagerzangeres Andrea Berg.

We rijden eerst naar de Eselsweg. Hier zou een camperplaats moeten zijn maar er staat allen een pkw bordje en het is net op een punt waar wegen bij elkaar komen dus geen lsuke plek om te overnachten. We lunchen er rustig. In de verte zie ik het hotel Sonnenhof van Andres Berg al liggen. Na de lunch rijden we die kant op. Het is een heel complex daar met hotel en vakantiewoningen, parkeergarage enz. Het ziet er perfekt uit.

Helaas zien we geen Andrea hihihi.

We rijden verder naar het Noord Schwarzwald en eindigen vandaag op de camperplaats in Nagold.

hotel Sonnenhof
complex Sonnenhof
Andrea Berg

Zondag 04-09

Nagold-Unterkirnach

Ook hier sta je heel rustig. Uizicht niet mooi mooi. Je staat nm. tegenover het gemeentelager. Maar prima voor een nachtje. We doen het rustig aan vanmorgen en tegen 11 uur vertrekken we. We rijden naar Unterkirnach, vlakbij Villingen-Schwenningen. Unterkirnach is een echt Schwarzwald dorp met mooie vakwerkhuizen. De camperplaats ligt rustig in een cirkelvorm. 11 euro te betalen bij het VVV. Na het eten wandelen we door het mooie dorpje. We blijven 2 nachten.

Dinsdag 06-09

Unterkirnach-Durbach

Gisteravond moest de kachel nog even aan. Het was best koud. Maar als we vanmorgen opstaan is de lucht stralend blauw en warmt het al snel op.

We rijden een mooie route door het Schwarzwald en denderen via een behoorlijk steile afdaling Triberg binnen. Triberg is bekend van de watervallen. We vinden het te toeristisch en te druk. Niet ons ding. Dan rijden we langs Haslach, bekend van de koekoeksklokken. Je ziet ze overal staan evenals busladingen Chinezen of Japannners. We doen noog ergens boodschappen en dan eindigen we in Durbach. Na het eten worden de fietsen van het rek gehaald en maken we een mooi tochtje. Af en toe is het zweten want het is hier niet echt vlak. Maar dat is goed voor de conditie. Onderweg kopen we nog 2 kg. heerlijke pruimen.

Woensdag 07-09

Durbach-Hornbach

Vandaag maken we er een tourdagej van. Met de camper wel te verstaan. Durbach ligt niet ver van de Franse grens en die passeren we al snel vlakbij Straatsburg. Er is controle bij de grens. We mogen door. Dan rijden we de noordelijke Vogezen in en doen ook nog even wat boodschappen in zo'n heerlijke Franse supermarkt en dan gaat het bergop naar de col du Dodon. Vanaf de top krijgen we een heel erg lange en smalle afdaling. Kilometers lang door de bossen. Heel af en toe krijgen we een tegenligger. Op enig moment komen we toch weer in de bewoonde wereld en slaan we rechtsaf naar Walscheid. Bij het plan d'eau is een camperplaats voor 5 campers. We eten er ons heerlijke Franse stokbrood en loen wat met de honden langs het water. Dan rijden we richting Bitche en vandaar naar het Duitse Hornbach. Daar overnachten we op de camperplaats. Hornbach zelf kan ons niet bekoren.

Walscheid
Hornbach

Donderdag 08-09

Hornbach-Trittenheim

Vandaag rijden we naar Trittenheim aan de Moezel. Rond de middag zijn we op bestemming en zoeken een plekje. Het is inmiddels goed warm geworden.

Na het eten fietsen we naar Piesport. Daar zitten we lekker in de schaduw met de hondjes oaan de Moezel. Het is druk met fietsers met het mooie weer.

Ook vrijdag blijven we nog hier en fietsen we de andere kant op voorbij Leiwen. Laat in de middag komt Wolfgang met z'n vrouw langs om een biertje te drinken en gezelllig wat te keuvelen.

Zaterdag 10-09

Trittenheim-Pronsfeld

Langzaan nadert weer het einde van deze reis. We rijden richting huis maar willen de laatste dag in Pronsfeld doorbrengen. Het is niet ver rijden en we zijn er dan ook in een uurtje. Halen wat broodjes bij de bakker. Na het oppeuzelen van de heerlijke broodjes fietsen we naar Prüm. Dit is een mooie vlakke route.

Daarna nog lekker buiten zitten en weer is een mooie dag ten einde.