Home     Reisverslagen

Tour de France

Vrijdag 06-07-2007
Koningslust-Trittenheim

Vanmorgen de camper halen en de laatste spullen nog inladen. Dan nog wat eten en tegen 2 uur kunnen we rijden. Er is veel vakantieverkeer op de weg en net voor Maastricht de gebruikelijke file maar dat zijn we al gewend. Bij Luik richting Verviers en dan is het rustiger. Om half 6 zijn we in Trittenheim. Het is er erg rustig, ik denk nog geen 10 campers. Zal door het slechte weer komen van deze week. Maar vandaag is het in ieder geval droog en volgens de weerberichten zal het weekend in ieder geval beter zijn. We zien wel. Vanavond eten we makkelijk. Een lekkere pizza.

Zaterdag 07-07-2007
Trittenheim- Charmes

Vanmorgen worden we al vroeg wakker van het getoeter van de bakker. Die komt al om 8 uur. Dus eruit, broodjes halen. Tegen 10 uur zijn we weer klaar om verder te reizen. Al snel zitten we weer op de snelweg en in Luxemburg weer de “verplichte” tankstop en dan zijn we alweer snel in Frankrijk. Tegen half 2 arriveren we in Charmes op de bekende camperplaats. Er is een of ander feest en een stuk terrein is afgezet. Tegenover aan de andere kant staat een grote tent en daar is vanavond een of ander rockconcert. Kunnen we nog “meegenieten”.
Tegen een uur of 4 arriveren Fons en Yolanda die we “kennen” van het Belgische camperforum. Zij willen ook eens naar de Tour de France en zullen met ons mee reizen.

Zondag 08-07-2007
Charmes-Orgelet

Vanmorgen moet iedereen al om 9 uur van het terrein af wegens een of andere festiviteit. Dus dat wordt vroeg opstaan. Vroeg naar de bakker en even voor 9 uur gaan we rijden. Het is een route die we al vele malen gereden hebben. Het is niet druk op de weg en om half 2 zijn we al in Orgelet en daar hebben we weer eens regen en het blijft regenen en hoe. Volgens mij net zoveel als de afgelopen dagen thuis. Dus het wordt verplicht binnen zitten. Om een uur of 8 is het even iets droger. Tijd om kebab te halen. Verder binnen zitten en op tijd naar bed.

Maandag 09-07-2007
Orgelet-Thônes

Vannacht heeft het nog gegoten en geonweerd. Maar nu is het droog zolang als het duurt. Tegen half 11 zijn we klaar en kunnen we vertrekken. Ook het eerste stuk hebben we al vaak gereden en al snel zitten we in de buurt van  Annecy. Hier heeft het nog pas geregend en het ziet niet al te vrolijk en het is koud. Maar ja, alles went en volgens Fons wordt het op het einde van de week heel heet. Rond 1 uur zijn we in Thônes en vinden al snel de camperplaats. Net buiten het stadje aan een nu wild stromend riviertje. Er is hier geen service. Vlakbij een Lidl, Shopi en het centrum met veel leuke winkeltjes.

Dinsdag 10-07-07
Thônes-Col de la Colombiëre

Gisteravond nog ontdekt dat hier een onbeveiligd netwerk is en daardoor even op internet gezeten. De mail opgehaald en enkele mailtjes kunnen versturen. Na een koude en regenachtige nacht wel goed geslapen. Vanmorgen ook weer even de verwarming aan. Vanwege het nog steeds slechte weer even overleg met onze Belgische reisgenoten of we vandaag naar de la Colombiëre zullen rijden of nog een dag af te wachten. Na de middag besluiten we om toch te gaan. Als het te slecht wordt als we hoger in de bergen zijn kunnen we altijd hier terug komen. Eerst zoeken we nog even naar de serviceplek op de camping in St. Jean le Sixt. Deze is bij camping du Frey. Het staat aangegeven langs de weg met het bekende bordje. Je moet een stuk omhoog en buiten de camping is de servicezuil.
Dan rijden we via le Grand Bornard de col op. Op de top staat het al vol en dat 5 dagen vóór de etappe. Eenmaal over de top rijden we de mist en regen in. Het is hier vrij smal en er zijn weinig plekken op te staan. Maar na enkele km. vinden we iets. Wel wat schuin maar goed. Na weer een koude en natte avond (het is hier ’s avonds maar net boven het vriespunt) maar diep onder de wol.

Woensdag 11-07-07
Col de la Colombiëre- Aiguebelle

Vanmorgen is het  droog. Dat geeft moed. Tegen 11 uur komt de gendarmerie ons doodleuk vertellen dat als ze orders van hogerhand krijgen  de kans bestaat dat we hier wegmoeten. Misschien dat de vips van de Tour hier moeten staan. Maar er is ook kans dat we niet weghoeven, maar ja. Daar hebben we niks aan. Dus opruimen en vertrekken en kijken of we iets lager nog plek krijgen maar langs deze col is er werkelijk geen plaats te vinden en als er een plekje is staat ie al vol. Voor we er erg in hebben zijn we al beneden in Cluses. Na overleg besluiten we dan om naar Aiguebelle te rijden en daar een nachtje te blijven en dan rijden we morgen naar Valloire. Dan zijn we daar op tijd voor de etappe van dinsdag en proberen dan op de plaats van 2 jaar geleden te gaan staan.

Donderdag 12-07-07
Aiguebelle- Valloire

Het weer is omgeslagen, gelukkig. Als we vanmorgen opstaan schijnt de zon. Dat ziet er goed uit. Even nog wat boodschappen doen en dan rijden we de naar Valloire. Jammer dat we de rit op de la Colombiëre niet kunnen meemaken maar het is niet anders. We zijn nu wel vroeg genoeg voor de etappe Tignes –Briançon. Al snel rijden we de Telegraph op en dan zijn we in het toeristische Valloire. We rijden nog een stukje richting Galibiér tot net na het gehucht Les Verneys en zetten ons daar langs de kant van de weg. Bij Les Verneys staan ook altijd campers om te overnachten. We zullen hier een aantal dagen blijven. Bakker en water zijn voorhanden. Het weer is goed dus wat willen we nog meer.

Donderdag 12-07-07 tot woensdag 18-07-07 Les Verneys

Het weer is schitterend. Overdag lekker warm en in de vroege avond koelt het lekker af. Iedere dag wordt het drukker en er is genoeg te zien. Verder kun je hier mooi wandelen dus we amuseren ons wel. Op dinsdag morgen is het al vroeg druk langs de weg met dagjesmensen die de etappe willen bekijken. Om een uur of 2 komt de reclamekaravaan en na een goed uurtje de renners. Onze favorieten de Rabobank doet het goed vandaag.

Woensdag 18-07-07
Valloire-Meyras

Vanmorgen staan we vroeg op want we willen op tijd vertrekken. Om iets voor 9 zijn we zover en kunnen we starten. Eerst de afdaling van de Telegraph en dan schiet het goed op. Richting Grenoble en dan Valence. Het wordt steeds warmer onderweg. Als we tegen half 1 stoppen om te eten is het al over de 30 graden. Tegen 4 uur stoppen we in Aubenas bij een supermarkt. Doen even wat boodschappen en dan het laatste stukje naar de camperplaats in Meyras. We zitten hier in de Ardéche. Een mooie streek maar bloedheet. Deze avond koelt het niet af en we zitten lang buiten te keuvelen.

Donderdag 19-07-07
Meyras-Laissac

Vanmorgen is het hier al weer vroeg heet. Om half 9 staat de meter al op 30 graden. Om 10 uur gaan we rijden. Vandaag hoeven we niet zo ver. Als we een colletje overgaan  wordt het wat aangenamer. De ergste hitte is er vanaf. Tegen 1 uur zijn we in Laissac op de camperplaats. Even wat tijd om te wassen en te poetsen. Vanavond hebben Yolanda en Fons ons uitgenodigd om te barbecueën en het is heerlijk. Ze hebben heerlijke Belgische worsten, bieflappen en lekker gekruide sticks.

Vrijdag 20-07-07
Laissac- Samatan

Vannacht is het behoorlijk afgekoeld en als we opstaan is het mistig en bewolkt. Tegen 10 uur zijn we weer op weg. Onderweg wordt het weer steeds minder. Mist en motregen. Tegen half 1 stoppen we om te eten en de honden even uit te laten. We zitten dan 50 km. voor Toulouse.
Na een half uurtje gaat het weer verder en al snel zitten we op de ring rond Toulouse. Het is hier even opletten maar het gaat goed. We komen nu in de Gers en je ziet hele velden met zonnebloemen. Om 2 uur arriveren we in Samatan en vinden al snel de camperplaats bij het kleine vakantiepark les Rivages. Hier is service en een pas geasfalteerd terrein speciaal voor campers. In de avond komt iemand van de gemeente € 3.80 staangeld ophalen en verteld dat er ook nog wat beplanting bijkomt en men mag gebruik maken van het terrein van het vakantiepark (o.a. zwemmen). Een zeer voorbeeldige gemeente.

Zaterdag 21-07-07
Samatan-Lourdes

Als we vanmorgen opstaan begint het al snel te regenen. Toch maar even naar de bakker en dan snel weer op weg. We gaan naar Lourdes. Het is een kleine 100 km. We rijden een stuk verkeerd en ik denk wel 50 km. om, maar ja. Even later zitten we op de goede weg en al snel naderen we Lourdes. Het verkeer wordt alsmaar drukker. Als we het stadje binnenrijden even langzaam rijden en zoeken naar de supermarchée van Leclerck. Al snel zien we de supermarkt rechts liggen en draaien de parkeerplaats op. Rechts achter staan de campers maar het is er vol. We gaan zolang maar ergens anders staan en na een uurtje is er voldoende plek. Je mag hier overigens gratis overnachten. Er is een servicezuil aanwezig. Water te betalen (€2, 100 lt.).
Dan gaan we in de supermarkt even onze voorraad aanvullen en daarna lopen we met Yolanda en Fons en de honden naar het centrum. Het is er ontzettend druk en we passeren de ene na de andere souvenirswinkel. Wat een commerce, niet aan ons besteed. Dan komen we aan bij de “grotte" en zien de mooie kerk liggen. De honden mogen hier niet op het terrein dus de mannen blijven hier wachten met Zibo en Chelley. Ik ga met Jolanda naar de grot van de Heilige Bernadette. Het is er zo druk dat je een half uur in de rij moet staan, Maar ja. Het is toch wel indrukwekkend, je ziet toch wat ellende. Maar tevens is het erg commercieel. Als we later door de straat met winkeltjes teruglopen kunnen we het niet laten om toch een klein souvenir te kopen.

Zondag 22-07-07 Lourdes-Col de Marie Blanque

Het was de bedoeling om de etappe van 25-07 op de Aubisque te bekijken maar we onderweg hoorden van Belgen dat er niet zo veel staanplaatsen zijn en ze gaven ons het advies om op de Marie Blanque te gaan staan dus dat doen we. Bij Bielle gaan we met enkele haarspeldbochten omhoog en al snel zijn we bij het plateau de Benou. Hier is de weg bijna vlak. De koeien en paarden lopen hier op de weg. Typisch voor de Pyreneeën. Na het plateau wordt de weg smal en steil. Als we op de top zijn staat het hier al vol met campers. We gaan een stukje naar beneden (tot 13 %) en vinden na 3 km een goede plaats. Hier blijven we tot de 26e.

Zondag 22-07 tot donderdag 26-07 Col de Marie Blanque

Het wordt steeds drukker hier en er is hier een zeer goede ambiance. Het is gezelliger als in de Alpen. Qua weer hebben we hier van alles. Regen, mist en heel warm. Een Nederlands gezin wat hier vlakbij op de camping staat voorziet ons iedere dag van lekker verse baquettes. Waarvoor onze dank. Op woensdag is de etappe en Rasmussen wint op de Aubisque.

Donderdag 26-07 Col de Marie Blanque-Gastes

Vanmorgen wordt het brood weer  en er is groot nieuws. (wij hebben geen tv ontvangst hier op de plaats) en we horen dat gisteravond laat bekend werd dat Rasmussen uit de Tour is en op staande voet ontslagen. Terecht maar sneu voor de Rabojongens die zich 2 weken kapot hebben gereden voor hem.
Tegen half 10 gaan we rijden voor een rit van 200 km. Tegen half 2 arriveren we in Gastes aan het Etang de Biscarosse et de Parentis. Het is hier zo’n 28 gr. en er is een heerlijk briesje. Later wandel ik met Chelley nog even naar het dorpje maar dat stelt niks voor. Op de terugweg neem ik nog een baquette mee voor vanavond.

Vrijdag 27-07-07 Gastes- Cognac
Vanmorgen kwam de police municipal het geld ophalen € 6,50 incl.  service. Tegen half 10 zijn we weer op weg. We hebben veel snelweg vandaag dus we zijn niet laat in Cognac. Onderweg doen we nog even boodschappen bij een Lidl. Als we bij Cognac zijn loodst de navigatie ons naar Nercillac en vandaar volgen we een stukje het tijdritparcours van zaterdag . We vinden een stukje na Nercillac een geschikte plaats om te staan en installeren ons. De tijdrit is morgen.

Zaterdag 28-07-07
Gisteravond om 8 uur kwam een plaatselijke wijnboer met een apperitief. Zomaar langs de weg. Hij leverde aan het beroemde cognacmerk Henessy. We konden een pineau en cognac proeven. De nacht was uitermate rumoerig met toeterende auto’s en om half 7 in de ochtend komen al de eerste dagjesmensen een plaats langs het parkoers zoeken. Slecht geslapen dus. Tegen 10 uur komt al de reclamekaravaan en om even na half 12 de eerste renner. Dit is ook leuk om te zien maar ze gaan wel erg snel. Het is de eerste keer dat we een tijdrit zien maar we vinden een bergetappe toch spannender. Als tegen half 5 de gele trui is gepasseerd gaan we op zoek naar een camperplaats want hier blijven we nu niet meer staan. Eerst rijden we naar Bourg- Charente maar daar mogen we ’s nachts niet overnachten op de mooie parkeerplaats bij de burcht. Dan naar Ségonzac. Het hele stadje doorgecrost met eenrichtingsverkeer maar de camperplaats niet kunnen vinden. We stoppen hier bij de supermarkt om brood te kopen voor vanavond. Het is inmiddels te laat om nog iets te koken dus een broodmaaltijd. De volgende camperplaats in de buurt is Mérignac, ongeveer 20 km. rijden en daar hebben we succes. Deze zien we al van ver liggen en hij is gratis en met alle service.

Zondag 29-07-07 Mérignac- Préfailles
Vandaag weer een stuk noordelijk. We rijden langs de westkust terug. We eindigen na een kleine 300 km. in Préfailles. Even zoeken naar de camperplaats. Een vriendelijke Fransman wijst de weg. Je staat hier met zeezicht. De zee is ruw en een flinke wind. Een graad of 20 en in de avond als we nog een wandeling maken langs zee is het behoorlijk fris met een stevige wind.
Overnachten €3 . Service is in het dorp € 2,50 (jetons).

Maandag 30-07-07 Préfailles- Le Mont St. Michel

Na een koude nacht schijnt vanmorgen de zon en de wind is gaan liggen. Om een uur of 10 zijn we weer vertrekklaar en rijden nog even naar de servicezuil bij de Renaultgarage. Voor water moet je jetons halen bij het OT maar dat hebben we nog voldoende.
Dan op weg naar de Mont St. Michel. Als we nog een 25 km. te gaan hebben stoppen we eerst bij een supermarkt om de komende dagen door te komen. We  zien  de Mont in de verte liggen en al snel zijn we er. Het is gigantisch druk op de parking en er staan weet ik hoeveel campers. Het is eb en de zee is niet te zien. Tegen 7 uur komt het water zeer snel op. Een mooi schouwspel. In de vroege avond lopen we ook naar de Mont voor een bezichtiging. Het is nu wat rustiger als overdag. Heel erg mooi om een te zien. Het zijn enge straatjes met veel trappetjes en natuurlijk veel souvenirswinkeltjes en restaurantjes. De Chinezen hebben het hier ook ondekt. Hele busladingen worden hier gedropt. De nacht is heel rustig, geen geluid, heerlijk slapen.

Dinsdag 31-07-07 Le Mont St. Michel- Honfleur

Vandaag rijden we naar Honfleur, weer een ritje van 200 km. en veel snelweg dus we zijn al tegen half 1 in Honfleur en zien de campers al van ver staan. Vanaf de camperplaats zie je de mooie Pont de Normandie een van de gigantische bruggen die Frankrijk rijk is.
Later in de middag gaan we het stadje eens bekijken. Een fleurig geheel. Het oude bassin met de mooie boten en de terrasjes. Verder zijn er leuke winkelstraatjes met veel schildergaleries en winkeltjes met snuisterijen. Tegen 18.30 varen de vissersboten uit om vroeg in de morgen terug te keren met hun vangst. Deze wordt dan op de vismarkt hier vlakbij verkocht.

Woensdag 01-08-07 Honfleur

We blijven nog een dag in Honfleur. Vanmorgen even naar het stadje gelopen en bij de visverkoop gekeken. Verser kun je het niet hebben. Fons probeert om ook een visje aan de haak te slaan maar of dat lukt?? Verder vandaag rustig aan en misschien straks nog een wandeling.

Donderdag 02-08-07 Honfleur- Dieppe

Vandaag wordt er hier in Honfleur een in Frankrijk bekende filmster begraven en men verwacht veel mensen uit de filmwereld. (ik heb het nog even opgezocht. Het is Michel Serrault ) Het stadje wordt ook afgesloten voor het verkeer.
Als we vertrekken is er nog niks van te merken. We willen eens naar Etretat de bekende falaises bekijken. Na een uurtje zijn we er al en vinden ook snel de camperplaats aan de D39 maar het is er hartstikke druk en de camperplaats ligt nog een heel stuk van het overvolle centrum. Dus we besluiten om verder te gaan naar Dieppe. Onderweg komen we door Fécamp, een druk stadje waar we ook de camperplaats zien liggen. Daarna zijn we al snel in Dieppe, ook een druk stadje. Je staat hier vlak aan de haven.

Vrijdag 03-08-07 Dieppe-Dunkerque

Fons en Yolanda weten nog een leuke plaats waar je zo goed als aan het strand kunt staan. Hier rijden we vandaag naar toe. Het is een gedoogplaats dicht bij Dunkerque, Malo les Bains. Via een wirwar van straten komen we er aan en het is er stervensdruk. Met een beetje passen en meten vinden we nog plek en kunnen gaan genieten van onze laatste vakantiedag. Vanavond is er hier een grote braderie waar we nog een kijkje gaan nemen.

Zaterdag Malo les Bains-Koningslust

Vandaag gaan we naar huis. We nemen afscheid van onze reisgenoten. Zij  blijven hier nog tot morgen. Tegen 10 uur vertrekken we en na een voorspoedige rit over de saaie snelwegen zijn we tegen half 2 weer thuis en rest ons nog het leegruimen van de camper.

We hebben deze reis bijna 4000 km. gereden.