Home     Reisverslagen

Zomervakantie van 03-07-2008 t/m 28-07-2008

Donderdag 03-07
Koningslust-Herbeumont
Vandaag begint onze zomervakantie en zoals voorgaande jaren gaan we weer een paar Tour de France etappes volgen. Onze Belgische campervrienden hebben ook de smaak te pakken en reizen weer mee. We hebben afgesproken om ons in Herbeumont te treffen op de camperplaats. We vertrekken thuis net na de middag en na een regenachtige reis zijn we tegen 4 uur in Herbeumont waar het ook miezert. Heel ander weer als gisteren maar toen was het onaangenaam warm. Als we aankomen zijn onze vrienden er al en we keuvelen wat bij. In de avond maken we nog een wandeling. Voor te wandelen zit je hier echt goed maar je moet eigenlijk wel een goede kaart hebben. In de nacht krijgen we nog een flinke bui met wat onweer.

Vrijdag 04-07
Herbeumont-Bray sur Seine

Als we wakker worden is het droog en het belooft een aardige dag te worden. Zo tegen half 11 vertrekken we en al snel zitten we weer in Frankrijk. De zon komt steeds meer door en het is aangenaam. Ergens tussen Epernay en Sezanne stoppen we voor de lunch en dan tegen half 4 zijn we in onze overnachtingsplaats Bray sur Seinne. Het is een grote mixparking en we zetten ons pal aan de Seine. We amuseren ons met bootjes kijken en kunnen lekker buiten zitten. Wat een leven.

Zaterdag 05-07
Bray sur Seine-Briare
Gisteravond waren er nog flink wat hangjongeren op de plaats maar ze hebben zich heel rustig gehouden. We hebben goed geslapen. We zijn tegen 10 uur weer op weg. Het is vandaag zeer benauwd. Vandaag rijden we tot Briare, een rit van ongeveer 100 km. Tegen de middag zijn we er al en onze TT dirigeerd ons zo naar de camperplaats aan het kanaal. Wat een gemak. Er zijn nog enkele plaatsen vrij en we kunnen langs elkaar staan. We eten wat en maken dan een wandeling langs de Pont du Canal. Het is een kanaal over de Loire. Mooi om te zien. Vlakbij de camperplaats is nog een plaats waar men kan overnachten en later zien we nog een plek in Briare beneden aan de Loire. Later die middag gaan we nog even het stadje verkennen op zoek naar een bakker. We ontdekken ook 2 kebabboeren en dat wordt dus ons avondeten. Verder zitten we tot 11 uur buiten wat te keuvelen en bootjes kijken die voor onze neus aan de wal liggen. Er is hier veel pleziervaart.

Zondag 06-07
Braire-Oradour sur Glane

Het is vandaagl bewolkt en zo rond de 20 graden. Aangenaam om te rijden. We hebben een kleine 300 km. voor de boeg. In de buurt van Vierzon kunnen we de peagevrije A20 op en dat vlot goed. Er is weinig verkeer. Tegen 13.00 uur zijn we al bij Limoges. Even later zijn we al in Oradour sur Glane. We zetten ons op de parkeerplaats van het verwoeste dorp. We eten hier wat en even Chelley en Zibo uitlaten want ze moeten in de camper blijven tijdens het bezoek aan  het martelarendorp. Wij waren hier 2 jaar geleden ook al maar het blijft indrukwekkend. Fons en Yolanda waren hier nog niet. Na de bezichtiging zoeken we de camperplaats op voor de rest van de zondag en de nacht.

Maandag 07-07
Oradour sur Glane-Prayssac

Na een frisse nacht gaan we vandaag eerst naar de supermarkt hier in Oradour en gooien gelijk de tank vol. Dan kunnen we weer. We rijden via D wegen naar de Dordogne en belanden via Sarlat in Domme maar hier vinden we de camperplaats wat minder. We rijden dan in Vitrac bij de brug en eten daar. Omdat we niet weten of we hier mogen overnachten (omdat het privéterrein is) besluiten we om naar Prayssac te rijden. Hier hebben we 2 jaar geleden ook al eens overnacht. Als we hier aankomen staat er een circus en kunnen we nog meegenieten met de voorbereidingen van de circusfamilie voor de voorstelling.

Dinsdag 08-07
Prayssac-Arreau

Deze nacht heeft de ezel van het circus ons enkele malen wakker gemaakt maar verder toch goed geslapen. Even naar de bakker brood halen voor onderweg en we kunnen weer. Hoe verder we zuidwaarts gaan hoe warmer het wordt. We maken een lunchstop ergens bij een grote Super U die tussen de middag gesloten is dus het is lekker rustig op de grote parkeerplaats. We gaan er gelijk ook tanken en het lukt  nog via de automaat met de creditkaart. Hier is de diesel €1,40. Bij de kleinere stations toch zo rond de €1,55. Tegen 15.00 uur zijn we in Arreau aan de voet van de col de Peyresourde en de col d ‘Aspin.

Woensdag 09-07
Arreau-Payolle

We willen eigenlijk naar de Tourmalet (voor een touretappe) maar we horen van een Duitser dat die al vol staat omdat er weinig plek is en er alleen in La Mongie nog plek is maar dat men daar €21 vraagt dus dan niet. We rijden de Aspin op en daar is ook geen plek en de enkele plekjes staan al vol. Dan besluiten we maar op Payolle te gaan staan in de afdaling. Later in de middag worden we weggestuurd evenals alle campers die in de klim staan. Dan rijden we naar een plateau iets hoger en slapen daar.

Donderdag 10-07 t/m 13-07
Payolle

Gisteravond nog gezelschap gehad van de koeien en de paarden die hier vrij rondlopen. Het is zeer warm al vroeg in de ochtend. We doen nog een poging en rijden nog eens dichter langs de weg maar horen dan weer dat er geen campers vlak langs de weg mogen staan. Dan rijden we naar de camping en installeren ons daar dan maar. Wat een gezeik dit jaar. Later in de avond maken we nog een wandeling en zien dat er dan wel campers staan waar wij weggestuurd werden. Nou ja, we zullen maar zeggen “de Franse slag”.
De volgende morgen begint met volop zon maar na een uurtje zitten we in de mist en wordt het 10 graden kouder. Ja, de Pyreneeën. Ik ga met Yolanda en Chelley toch een wandeling maken. Je moet toch wat. De mannen blijven thuis. We nemen voor de voorzichtigheid de paraplu maar mee maar hebben ze toch niet nodig.

De zaterdag is een dag om snel te vergeten. Het heeft de hele dag geregend en niet zo’n beetje. En daarbij nog mist en kou. Volgens de beheerder van de camping dat dat de charme van de montagne is, nou ja. Wij vinden het maar niks.

Als we op zondagmorgen opstaan is het droog en we zien warempel een stukje blauwe lucht. De stoelen kunnen buiten en we kunnen het Tour de France spektakel aanschouwen.

Maandag14-07
Payolle-Le Redorte

Vanmorgen is het maar 4 graden op de buitenthermometer dus nog even de kachel aan. Tegen 10 uur gaan we vertrekken. Eigenlijk moeten we boodschappen doen maar het is quatorze juillet en de winkels zijn om 12 uur dicht en als we de col d’Aspin zijn afgedaald en we het dal uit zijn is het 12 uur geweest. Dan morgen maar.
We rijden door Carcassonne waar we eigenlijk zouden willen overnachten bij de citadel maar het is geweldig druk daar. Dan rijden we naar Trébes waar ook een overnachtingsplaats is. Daar is het ook vol. Tot slot komen we in Le Redorte en daar vinden we nog net plek. Een heerlijk plekje, pal aan het Canal du Midi. s’Avonds trakteert Fons op een etentje. We zitten lekker buiten op het terrasaan het plezierhaventje en het eten was voortreffelijk.

Dinsdag 15-07
Le Redorte-Remoulins

Het is al vroeg warm. Wat we in de Pyreneeën te kort hadden hebben we nu teveel. Het is ook nooit goed. We eindigen tegen half 3 via Montpellier en Nîmes met z'n ontelbare rotondes in het stadje Remoulins aan de Gard en ploffen buiten in de schaduw.

Woensdag 16-07
Remoulins-Maulaucéne

Gisteravond nog lang buiten gezeten. Het koelde nauwelijks af. Nu rijden we richting de Mont Ventoux. In Maulaucéne zou een camperplaats zijn maar als we er aankomen is er een omleiding vanwege de weekmarkt. Je word hier dan zo de weg naar de Mont Ventoux opgestuurd. Op een parkeerplaats stoppen we en houden maar een pauze tot de markt voorbij is. Tegen 3 uur gaan we eens kijken en kunnen we op de camperplaats. Dan de scooter uit de garage en rijden we de Ventoux op. Zeer mooi.
In de avond lopen we het mooie dorpje in en pikken nog een terrasje.

Donderdag 17-07
Malaucéne

Ook vandaag blijven we hier nog. Het weer is voortreffelijk.

Vrijdag 18-07
Malaucéne-Lac de Serre Ponçon

Gisteravond arriveerde er nog een camper langs ons en na een praatje ontdekken we dat we vlakbij elkaar in de buurt wonen. De wereld is klein.
Vandaag gaan we richting Alpen via een mooie route langs bekende stadjes als Vaison de Romaine en Nyons het olijvenstadje. We zien ook veel olijvenplantages. Een mooie streek om eens langer te vertoeven. Daarna de mooie Gorges de May.

Een stuk voor Gap in Les Roche des Arnauds zien we nog een nieuwe camperplaats voor ong. 5 campers. Deze staat nog niet in de boeken e/o sites.
Al snel zijn we in Gap en daar is het ontzettend druk. Alle verkeer dwars door de stad. Daarna rijden we Chorges in en dan de D3 op. Deze weg kronkelt langs het lac de Serre Ponçon en bij de barage weten we een mooi plekje  waar we vorig jaar ook hebben overnacht en hier blijven we . Tegen de avond krijgen we nog gezelschap van een Engelse camper.

Zaterdag 19-07
Lac de Serre Ponçon –Col du Lautaret

Het is al lekker warm als we opstaan. We hebben heerlijk rustig geslapen. Gisteravond nog wat te eten gehaald op de camping hier vlakbij. We willen nu via de andere kant van het meer richting Savines le lac. Het is een zeer mooie rit. We zien hier ook veel mooie plekjes om te staan en te overnachten. Dit is de D954.
Daarna gaan we richting Briançon en vandaar naar de de Lautaret om de touretappe van de 23e te zien. Even voor Briançon stoppen we nog bij een supermarkt om de voorraad aan te vullen om de volgende dagen door te komen. Dan vinden we een mooie plek op de top.

Zondag 20-07 t/m 24-07 Lautaret

De zondag is een weer een dag om snel te vergeten. Koud , regen en alles wat niet deugd. Maandag is iets beter maar koud en winderig. Dinsdag is het weer zomer en ga ik met Yolanda de alpentuin hierboven bezichtigen. De moeite waard.
We treffen hier op de Lautaret ook nog een Belgisch echtpaar wat we bijna ieder jaar met een Alpenetappe zien. Dinsdagavond een barbecue met z’n zessen. Gezellig.
Woensdag is de grote dag. Vroeg op want de dagjesmensen rijden al vanaf 5 uur hier de parkeerplaatsen op om verzekerd te zijn van een goed plekje. Tegen half 12 komt de reklamekaravaan en tegen half 2 de renners en dan is het hele spektakel weer voorbij. Een uurtje na de finish op Alpe d’Huez land een helikopter hier tegenover bij het hotel op de top van de Lautaret en brengt de renners van de CSC ploeg. Die logeren hier vannacht om morgenvroeg in Le Bourg d’Oissans te starten.

Donderdag 24-07
Col du Lautaret-Les Rousses

Deze morgen vroeg het bed uit. Al om half 7. We willen vroeg weg want om half 11 start het Tour de France circus in Le Bourg d’Oisans en dat moeten we voor zijn want de weg wordt dan afgesloten en moeten we wachten tot ongeveer half 2. Rond 9 uur zijn we benden aan de voet van Alpe d’Huez en daar is het nog ontzettend druk van de touretappe van gisteren. Wat zal daar weer een volk gestaan hebben. We hebben dit in 2003 meegemaakt en weten dus hoe het er daar aan toe gaat. Snel zijn we dan in Grenoble en dan Chambéry en Aix les Bains. Dan Belgarde sur Valserine en vandaar langs de Zwitserse grens naar Gex, de col de la Faucile over en dan eindigen we in Les Rousses. Een wintersportoord in de Hoge Jura. Een zeer mooi omgeving. We bekijken het dorpje. Wat souvenirwinkeltjes en restaurantjes. Veel mooie bloembakken, mooi verzorgd.

Vrijdag 25-07
Les Rousses- Gerardmer

We doen vanmorgen eerst wat boodschappen hier bij de supermarkt . We willen er ook tanken . Hier kost de diesel €1.37. Maar de diesel is er op en ze wachten op een nieuwe levering Dan gaan we naar het volgende tankstation.. We rijden naar Gérardmer. Fond en Yolanda zijn hier al vaker geweest en zijn er zeer over te spreken. En niks teveel gezegd. Het is een leuk stadje met leuke winkeltjes en terrasjes en een mooi meer.

Zaterdag 26-07
Gérardmer

Vandaag blijven we hier ook nog. In de morgen wandelen we naar het meer met de honden. Het is mogelijk om het hele meer rond te wandelen. Een km. of 7 á 8. Verder winkelen we nog wat in het stadje en de Aldi. Die is vlakbij de camperplaats. De camperplaats is overigens sinds vorig jaar nieuw en net vóór de oude staanplaats. Verder is er nog een camperplaats bij de skiliften.

Zondag 27-07
Gérardmer- Trittenheim

Weer goed geslapen. Fons is al naar de bakker geweest en voorziet ons weer van een nog hete baquette. Heerlijk. Die zullen we as. week missen. Rond half 10 gaan we rijden. Het heeft hier op plaatsen gisteren flink geregend te zien aan de plassen langs de weg. Al snel zijn we bij Epinal en kunnen we de snelweg op. Tegen 12 uur zijn we al in Luxemburg. De tank nog eenmaal volgooien en verder naar Trittenheim. Het is hier ontzettend benauwd  en tegen 5 uur moeten we dan ook naar binnen vluchten voor een flinke hoosbui. In de avond spettert het nog wat en gaan we nog uit eten als afscheid van weer een mooie vakantie die weer veel te snel voorbij is.