Zomer Frankrijk15

Zomervakantie in Frankrijk van 09-07 t/m 30-07

09-07 Koningslust-Arlon

Het is 2 uur in de middag als we thuis vertrekken voor 3 weken Frankrijk. Net voor Maastricht belanden we weer als gewoonlijk in een file. Wat zal het heerlijk zijn als de tunnel klaar is. Dan zijn we in een uurtje de grens over maar dat is nog een jaartje wachten. Om 6 uur draaien we de camperplaats in Arlon op en hebben nog net het laatste officiële plaatsje. Mocht het vol staan dan is er boven nog plaats genoeg.

10-07 Arlon-Charmes

Het is vannacht heerlijk afgekoeld en we hebben heerlijk geslapen. Lekker na de hittegolf van de laatste week thuis met temperaturen tegen de 40 gr. Op ons gemak doen we ons ding en rond half 10 vertrekken we, stoppen even bij de Carrefour om wat broodjes te kopen. Al snel passeren we de Luxemburgse grens en het hele stuk in Luxemburg is het stop en go. We weten nog steeds niet waarom, geen ongeluk en geen werkzaamheden. Om half 1 draaien we de camperplaats in Charmes op. Het is hier niet meer zo druk als vroeger. Na het avondeten maken we nog een wandeling langs het kanaal.

11-07 Charmes

Ook vandaag blijven we nog in Charmes. Het wordt een warme dag. Wel waait het flink en daardoor is het wel lekker onder de boom die net tussen de camper en het kanaal staat. Veel doen we dan ook niet vandaag, alleen lopen we even naar de Lidl.

!2-07 Charmes-Orgelet

Gelukkig toch nog afgekoelt vannacht zodat we goed hebben kunnen slapen. Om 8 uur eruit en even een heerlijke baquette halen boven bij de bakker. We vertrekken op tijd en rond de middag een lunchpauze bij de fromagerie in Arbois. Jammer dat ie tot 2 uur dicht is. Ze hebben heerlijke kaas. We eindigen om 2 uur op een van onze favoriete plekjes in Orgelet. We kunnen lekker onder de bomen staan want het is weer heel erg warm. Vanavond eten we een heerlijke pizza van de pizzeria langs de Mairie.

13-07 Orgelet-Aiguebelle

Als we vanmorgen opstaan is het wat bewolkt. Dat vinden we niet erg maar na een half uurtje komt de zon er al weer flink door. We hebben de weersverwachting bekeken en de vooruitzichten voor de komende 14 dagen geven zeer hoge temperaturen. Steeds 35 plus. We weten even niet goed wat te doen en dat komt bijna nooit voor. We rijden dan toch richting Alpen. we rijden de toeristische route naar Nantua en kijken onderweg op verschiillende camperplaatsen, Arinthod, Thoirette, Izernoire. Maar overal in de volle zon. Dan nog even naar de camperplaats in Nantua aan het meer onder de bomen........vol, jammer. We zoeken ergens een plekje onder de bomen om te lunchen en rijden dan verder naar Aiguebelle, camperplaats onder de bomen. We maken kennis met een alleenreizende man van 71 jaar die al vanaf april te voet onderweg is. Hij is al door Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Monaco gelopen. De man komt uit Marseille. Hij kan leuk over zijn avonturen vertellen en we kunnen het in grote lijnen volgen. Mijn cursussen Franse les komen goed van pas.

14-07 Aiguebelle-Chichilianne

Het is vandaag quatorze juillet (14 juli) de nationale feestdag in Frankrijk. We worden wakker van auto's en geroep. Het zijn marktkooplui die al vroeg hun kramen opbouwen. Al voor 8 uur zijn de eerste mensen al op de markt. Ze komen met de hitte natuurlijk ook vroeg. We lopen even naar de Intermarchee en snuffelen dan ook even op de markt. Kopen heerlijke tomaten en nectarines. Daarna gaan we rijden en na 130 km houden we het voor gezien en belanden we op de camperplaats in Chichilianne. Je staat hier al een stuk hoger en dat merk je aan een fris briesje in de schaduw maar in de zon is het bloedheet.

15-07 Chichilianne-Montgenevre

Gisteravond koelde het goed af en we konden daardoor prima slapen. De nacht is hier heel erg rustig, je hoort geen verkeer. We stonden met 5 campers. Vanmorgen precies om 8 uur komt de zon weer boven de bergen uit en wordt het al heel snel weer warm. We trekken vandaag echt de bergen in om het iets aangenamer te hebben. We rijden richting Gap en vandaar naar het immer mooie blauwe lac de Serre Ponçon en vandaar naar Briançon. Je merkt goed dat de N91 is afgesloten wegens het instortgevaar van de tunnel du Chambon. Je kunt nu niet door richting Grenoble. Al het doorgaande verkeer rijdt nu via de Frejustunnel. Wel lekker rustig. In Briançon bij de stoplichten gaan we rechts en dan stijgt de weg naar de col de Montgenevre. Boven gekomen in het dorp Montgenevre zoeken we de camperplaats op en we blijven hier tot 18 juli. Het is hier heerlijk, ongeveer 30 gr. en een heerlijk fris briesje. 's avonds koelt het heerlijk af. We maken leuke wandelingen oa. naar het italiaanse Claviere.

18-07 Montgenevre- Veynes

Het was heerlijk hier in de bergen. We willen natuurlijk enkele touretappe's meepikken dus we gaan dalen. Als we enkele bochten naar beneden hebben gehad voelen we de warmte alweer door de open ramen binnen komen. We hebben dit in al die jaren niet meegemaakt dat het zolang achter elkaar zo warm is. Het is nog steeds 35 plus. In Briançon gaan we weer richting Gap. In Savines le lac is de camperplaats bijna leeg, nog nooit gezien. Vanwege de hitte natuurlijk. Je staat daar op asfalt in de zon. We rijden op ons gemak de mooie stijgende zuidkant van het meer. Prachtige zichten heb je hier. We eindigen vandaag op de camperplaats in Veynes. Bloedje heet en we blijven dan ook maar lang buiten hangen. We slapen met alle ramen open zelfs de zijramen, iets wat we normaal nooit doen.

19-07 Veynes-Asprech sur Buech

Toch nog redelijk geslapen. We doen de service en rijden nog even naar de Dia supermarkt iets buiten het stadje. Kopen heerlijk vers fruit en groenten.. Daarna gaan we een plekje zoeken voor de Tour etappe van morgen. We kijken op de col de Cabre, daar is nog plek maar we gaan toch naar benden en vinden een goede plek op een grote parking.

20-07 Asprech sur Buech- Chichilianne

Het is hier gisteravond zo druk geworden dat we ons hier niet happy voelen. Ze parkeren bumper aan bumper. Als er iets gebeurd in deze hitte wordt het een fiasco. We kunnen nog net weg en vertrekken. De weg is nog open en we vinden nog een prima plekje onder de bomen waar het enigzins is uit te houden.

21-07 Chichilianne-Allemont

Gistermiddag laat zijn we na de etappe weer naar Chichilianne gereden waar we weer rustig hebben geslapen. De avond hebben we doorgebracht met een stel Noorse camperaars. We rijden vanmorgen richting Grenoble en gaan ergens via mooie D wegen naar Allemont, aan de col de Glandon. We zetten ons daar in een rustig zijstraatje waar we enkele jaren gelden ook al hebben gestaan. De Tour passeerd hier donderdag en zaterdag. We blijven hier weer enkele dagen. We krijgen de tijd prima om, wandelen eens naar de barrage en het leuke dorpje. Helaas missen we de etappe van donderdag omdat we met Ely naar de dierenarts moeten in Bourg d'Oissans. Ze is al enkele dagen niet lekker. We kunnen pas om 4 uur in de middag terecht en de weg is afgeloten tot na de etappe. Dus we blijven de rest van de dag op de parkeerplaats van de Intermarchee in Bourg. Wel gezellig met alle Nederlanders die de Alp opwillen. Gelukkig is er niets ernstigs te vinden bij Ely, er wordt ook bloed afgenomen voor de zekerheid. Misschien door de warmte van afgelopen weken. Ze krijgt preventief wat pijnmedicatie voor 4 dagen en al snel gaat het beter. tegen half zes rijden we terug naar ons plekje in Allemont. De etappe van zaterdag bekijken we hier. In de avonden hebben we iedere keer onweer met even regen, gelukkig niet erg maar het verdrijft gelukkig wel de hitte.

26-07 Allemont-Seyssel

We hebben hier heerlijke dagen gehad. Het is nu aangenaam warm. Deze morgen rijden we nog eens naar Boug d'Oissans om wat boodschappern te doen. Maar daar is het nog zo druk met campers dat we geen plaatsje vinden op de parkeerplaatsen. Nu ja, we vinden nog wel wat aan de route. In Vizille vinden we een grote supermarkt die ook op zondag open is en doen wat inkopen. Dan rijden we naar de camperplaats in Aiguebelle. Deze staat vol met kermisattracties. We lunchen op het marktplein en rijden dan richting Albertville. Vandaar richting Annecy. We passeren Faverges waar ook een camperplaats is aan een drukke weg. Dan kijken we nog in Balme de Silligny maar die camperplaats staat is heel schuin en er staan veel personenauto's op zondagmiddag. We eindigen in Seyssel aan de oevers van de Rhone. Er zijn 2 camperplaatsen. Een tegen het stadje, wij staan net voorbij de nieuwe brug bij het vrijetijdscentrum. Er staat een parkeerverbodsbord van 01- 06 t/m 15-09 maar daar stoort niemand zich aan. We staan er rustig.

27-07 Seysel-Orgelet

Vanmorgen zijn we op ons gemak via kleine wegen naar Orgelet gereden waar we rond de middag arriveren. Deze middag besteden we nuttig, Ely borstelen, camper poetsen en na gedane arbeid lekker genieten van het aangename weer.

28-07 Orgelet-Charmes

We rijden weer noordwaarts. De bekende route die we al zo vaak hebben gereden. Net na Besançon is er een ongeluk gebeurd en is de weg dicht. Al het verkeer moet van de weg af. Er is nog geen deviation dus even puzzelen. Even wordt het spannend als we een heel smal straatje inrijden. Pffff gaat net goed. Even verder kunnen we de national weer op. In Vesoul bij Leclerck nemen we een pauze. Tegen half 3 zijn we weer in Charmes en kunnen we nog even buiten zitten. Tegen 6 uur wordt het frisjes en gaan we naar binnen. We eten een lekkkere pizza au bois.

29-07 Charmes- Trittenheim

We zouden vandaag nog in Charmes willen blijven maar als we opstaan is het miezerig troosteloos weer, niks aan. Dan nog liever de warmte van afgelopen weken. Omdat we donderdag willen thuiskomen besluiten we vandaag al naar huis te rijden. We nemen afscheid van onze leuke buren en zetren koers richting noorden. Als we Nancy voorbij zijn klaart het op en de lucht wordt wat blauw. We kijken elkaar aan en denken hetzefde. Naar huis rijden kan morgen ook en zetten de navigatie op Trittenheim. zo hebben we nog een leuke dag.