Home    Reisverslagen

Zomervakantie 2011 van 01/07 t/m 23/07

Vrijdag 01/07

Koningslust-La Roche et Ardenne

Wegens renovatie van ons huis zijn we lange tijd niet weggeweest. Enkel met Pinksteren een weekend naar Heimbach in de Eiffel. Maar vandaag begint onze zomervakantie.

De camper is vorig weekend al gepakt en we rijden om 1 uur van huis. Als we al op de A 2 zitten richting Maastricht komen we er achter dat we vergeten zijn de auto op de oprit te zetten, die kunnen we geen 3 weken aan de straat laten staan dus de eerste afrit eraf en rechtsomkeer. Dat begint goed. Na 3 kwartier zijn we thuis en de auto de oprit op en weer weg. Spoedig zitten we weer op de A2. Tot Maastricht Aachen Airport loopt het goed en dan staan we vast. Het gaat stapvoets tot de 1e stoplichten bij Maastricht. Als je die hebt gehad kun je best vlot doorrijden.Rond 6 uur arriveren we in La Roche. Het lijkt hier wel een NL kolonie. Er was een wandelvierdaagse geweest met tienduizenden wandelaars waaronder veel NL. We vinden een plaatsje bij het zwembad en hebben een rustige nacht.

Zaterdag 02/07

La Roche et Ardenne-Chamery

‘sMorgens loop ik even naar de Spar wat brood halen en rond 10 uur vertrekken we richting Frankrijk.

De grens wordt al snel gepasseerd en staat Reims al op de borden. Even na Reims stoppen we in Chamery op de camperplaats. Chamery is een rustig dorpje met een camperplaats met alle service. Er staat een servicezuil, voor 2 euro krijg 10 min. water en 2 uurtjes stroom.

Zondag 03/07

Chamery

Vanmorgen rond 10 uur starten we weer. Als we een half uurtje onderweg zijn gaan er steeds lampjes branden op het dashbord. Niet goed. We zijn Epernay al door en we besluiten om toch maar terug te rijden naar Chamery en vanaf daar de ANWB te bellen. Als we weer in Chamery zijn en nog eens willen starten werkt er helemaal niks meer. Maar eerst eens eten en dan gaan bellen. Intussen denkt No het probleem al gevonden te hebben. Een hele stroombundel die aan de accu vast hoort te zitten, zit los. Na het eten bellen we de ANWB en na overleg zullen ze iemand langs sturen. Na een half uurtje krijgen we een sms van de ANWB dat we worden afgevoerd naar een garage in de buurt alwaar we op het terrein mogen overnachten. Inderdaad komt er na 20 min. Een grote depannage auto en de goede man werpt een blik onder de motorkap en zegt gelijk……een petit probleem, idd de stroombundel. God zij dank. Na 5 min. is het klusje geklaard en werkt weer alles als een zonnetje. In de avond worden we nog eens gebeld door de ANWB of er al iemand geweest is. Blij kunnen we melden dat alles in orde is.

We maken er nog maar een leuke avond van, er is kermis in het dorp en later in de avond komt er nog een discotractor langs. Je kunt tegen betaling een plaatje aanvragen en ook word er voor je gedanst. Leuk.

Maandag 04/07

Chamery-Lac du Der

Als we wakker worden schijnt de zon al volop en het belooft een mooie dag te worden. We hebben daarom geen zin om lang te rijden en we besluiten om naar het Lac du Der te rijden. In die hoek zijn we nog niet geweest. Het is een groot meer ook bekend bij de karpervissers. Je kunt hier op verschillende plaatsen staan en het is niet al te druk. We maken er maar een luie dag van.

Dinsdag 05/07

Lac du Der-Corre

Ook hier is het heel rustig slapen. Geen verkeer op de weg. Wel is het warm geweest vannacht. Ook vandaag belooft het weer warm te worden. Dus geen verre reis .

Na nog een wandeling met de honden vertrekken we weer.

We rijden door de graanschuur van Frankrijk lijkt het wel. Golvende graanvelden zover je kunt zien. Overal wordt het graan ook afgemaaid. De boeren moeten nu hard werken.

Onderweg vullen we de voorraad aan voor enkele dagen. We vinden een camperplek in Corre bij een haventje. Niks aparts maar goed voor een nachtje. 7 euro voor een nachtje incl alle service en stroom. Altijd goed om weer alles op te laden. Ook is hier wifi maar daarvoor moet je je eerst aanmelden en betalen.

Woensdag 06/07

Corre-Poncin

Gisteravond koelde het zo goed als niet af en het voelde klam aan. Om 22.00 uur is het nog 31 graden in de camper. We slapen dan ook met alle dakluiken ver open. In de morgen is het bewolkt maar nog benauwd. Rond 10 uur rijden we weer. We willen richting Alpen en rijden tot in Poncin, rustige camperplaats waar we al vaak zijn geweest. Rond 15.00 uur zijn we in Poncin en hebben nog net een goed plaatsje waar we in de schaduw kunnen zitten. De zon is inmiddels terug maar het is hier niet benauwd, wel lekker. Ik ga de honden maar eens een goede borstelbeurt geven. In de avond een lekkere douchebeurt voor de  baasjes.

Donderdag-07/07 t/m maandag 11/07

Poncin-Plaine Joux

Heerlijk geslapen. We doen het rustig aan.

Het is weer flink bewolkt maar de zon komt er weer door en het is weer aangenaam. We gaan vandaag naar Pleine Joux, Plateau d'Assy. Onderweg nog wat voorraad aanvullen bij een supermarkt en tanken. Dan kunnen we een paar dagen vooruit want op Pleine Joux zijn geen winkels.

We blijven hier enkele dagen. Je kunt je hier prima vermaken en de nachten zijn (buiten het onweer) heel rustig. We wandelen wat oa naar het lac Vert , het mooie groene meertje vlakbij. Het weer is matig, veel bewolking, in de nacht onweer maar overdag gelukkig droog met ook mooie zonnige momenten. Ons Eli heeft haar draai helemaal gevonden na een weekje camperen . het is immers haar eerste camperreis buiten een weekendje.

Maandag 11/07

Plaine Joux-Allevard

Vandaag gaan we weer verder. Het belooft een warme dag te worden en we willen niet al te ver rijden. Beneden in Passygaan we eerst boodschappen doen. De voorraad is na de dagen hierboven weer aardig geslonken.

Daarna de neus richting Albertville. We vinden dan een camperplaats in Allevard en besluiten hier een nachtje te blijven. Het is een alleraardigst stadje met een mooi oud centrum met fonteinen en veel bloemen. Mooi om eens rond te kuieren. We hebben alleraardigste buren uit Eindhoven waar we tot laat in de avond mee ervaringen uitwisselen.

Dinsdag 12/07

Allevard-Treffort

Het belooft weer een warme dag te worden. Rond 10 uur nemen we afscheid van het Eindhovense stel en vervolgen onze reis. Al snel nadert Grenoble en het is rustig op de weg. Rond half 1 stoppen we in Treffort aan het meer en omdat het al aardig warm is besluiten we te blijven. Het water staat hoog en we hebben het strand voor de deur. Ook in de avond blijft het nog lang warm en als we gaan slapen is het binnen nog 31 gr. Dus alles open maar na een uurtje moet alles dicht, regen, onweer en flinke windvlagen. Gelukkig koelt het dan wel af.

Woensdag 13/07

Treffort-Laragne Monteglin

Vanmorgen is het zwaar bewolkt en het ziet er niet vrolijk uit. Men voorspelt zware regenval en flinke onweersbuien. We zouden nog graag een dagje hier blijven maar met slecht weer heb je hier ook niks, dus rijden maar. Misschien is het na de col de la Croix Haute beter. Het lijkt er eerst wel op maar hoe verder we rijden hoe donkerder de lucht wordt. Toch hebben we bijna of geen regen onderweg. We stoppen in Laragne Monteglin. Als we een half uurtje staan word het donker en de sluizen gaan open. Enkele flinke buien met onweer. Het lijkt of de wereld vergaat. Gelukkig is het rond 4 uur droog en breekt de zon door en kunnen we zelfs nog even buiten zitten.

Donderdag 14/07 t/m Vrijdag 15/07

Laragne Monteglin-Barrage Serre Ponçon

Vanmorgen even naar de supermarkt. Daarna rijden we een mooie route binnendoor naar de barrage van het lac Serre Ponçon. We kennen daar een rustig plekje waar we al enkele malen hebben gestaan. In de avond krijgen we nog gezelschap van een Italiaans stel met een 30 jaar oude Hymer met meer als 300.000 km op de teller. De man kan er leuk over vertellen.

Ook vrijdag blijven we nog hier en krijgen laat in de avond nog gezelschap van een Franse camper.

Zaterdag 16/07 t/m maandag 18/07

Barrage Serre Ponçon-Chorges

Na wederom een heel rustige nacht met nog een Franse camper rijden we naar beneden. We moeten servicen. Eerst rijden we naar Lauzet Ubaye. Daar kunnen we niet staan wegens een jeux de boules toernooi. Dan rijden we de mooie zuidkant van het lac de Serre Ponçon. Overal staan campers langs en aan het meer. We denken dat ze er ook overnachten. Als we in Savines le lac zijn nemen we een kijkje op de camperplaats aldaar. Een kleine parking langs de vrij drukke weg. We kunnen hier wel servicen. 120 lt. Water 2 overnachten 7 euro. Incl. stroom

We vinden de plaats toch te rumoerig en te dicht op de weg, ook niet ideaal voor Brad en Eli. Vervolgens rijden we over de grote brug over het lac en belanden in Chorges. Hier ligt de camperplaats heel rustig aan begin van het dorp achter de gendarmerie.

Omdat men voor zondag weer veel regen voorspelt blijven we de zondag ook  nog hier. Vroeg in de morgen worden we gewekt door een flinke onweersbui. Verder miezert het van tijd tot tijd. Voor de middag is hier een grote markt dus we hoeven ons niet te vervelen.

Maandag 18/07

Chorges-Veynes

Het heeft gistermiddag ontzettend hard geregend. De hele middag tot een uur of 7. Niet normaal. Ook voor de rest van de week meld men slecht weer. We willen eigenlijk naar de col du Lautaret om de Tour de France te zien. Maar aangezien de weersverwachting zien we daar vanaf. Op 2000 mt. Hoogte met koud en nat weer is niet erg aantrekkelijk. We besluiten om een plekje te zoeken voor de etappe naar Gap. We rijden een stuk van het parkoers van 19 juli en vinden een goed plaatsje in de buurt van Veynes. We hebben gezelschap van enkele Belgische camperaars. Ook voor morgen is er slecht weer gemeld.

Dinsdag 19/07

Veynes

Als we opstaan om 8 uur is het nog droog maar al snel begint het te regenen. Hopelijk is het vanmiddag droog als de Tour langs komt en anders kijken we maar binnen. We staan aan de weg. Net als de reclamekaravaan langs komt is het droog dus we kunnen buiten. Een 3 kwartier daarna komen de renners langs geflitst en voorbij is het hele schouwspel weer. We rijden daarna naar de camperplaats van Veynes. Er zijn 2 camperplaatsen, eentje in het centrum aan de weg en een rustige bij de camping en het meertje. Deze zoeken we op. Bij het restaurant van de camping heb je ook wifi.

Woensdag 20/07

Veynes-Belley

Het was koud gisteravond en we hebben de verwarming nog aangehad. Vanmorgen is het nog zwaarbewolkt en het ziet of het zo weer gaat regenen. We besluiten maar om richting noorden te rijden in ieder geval Grenoble voorbij. De weersverwachting daar zou iets beter zijn. Al is het maar ietsje warmer dat zou al fijn zijn. Bij de col de la Croix Haute rijden we in de wolken en is het miezerig en koud. De verwarming in de auto voor het eerst aan. Beneden is het iets warmer. Rond half 2 zitten we in de buurt van Belley en daar zou een camperplaats zijn. We gaan eens zien. De plaats ligt rustig bij een rugby stadion en als we de deur openen voelen we meteen dat het een stuk warmer aanvoelt dan in de bergen. We blijven dan ook hier staan voor de nacht. In de avond komen er nog verschillende campers bij.

Donderdag 21/07

Belley-Baume les Dames

Weer een heel rustige nacht gehad. Enkel een keer wakker geworden van het zachte getik van een regenbui. Als we rond 10 uur klaar zijn voor vertrek regent het pijpestelen. Oom de Fransen zelf klagen over de slechte zomer. We zouden nog een keer naar Orgelet in de Jura willen maar na het weerbericht (regen en koud) zien we daar van af. We rijden verder noordwaarts en zien wel. Onderweg stoppen we bij een boulangerie voor brood. Wat zullen we doen. Een blik op de kaart en we zien dat Baume les Dames nog een goeie 100 km. Is. Dat wordt onze bestemming voor vandaag.

Vrijdag 22/07

Baume les Dames-Trittenheim

Als het weer goed was hadden we nog een dagje in Baume les Dames blijven staan maar we worden alweer gewekt door de regen en het ziet van alle kanten donker. De hele dag binnen zitten trekt ons ook niet. We vertrekken rond 10 uur en gaan eerst even naar de supermarchee. Ook tanken we gelijk en dan weer richting noorden. Rond half 1 zoeken we een rustige parkeerplaats en eten daar op ons gemak. De hondjes wat laten snuffelen en dan richting Luxemburg. Daar tanken we nog een keer en rijden dan door naar Trittenheim. Hier is het ook rustig door het slechte weer van de laatste week.

Zaterdag 23/07

Trittenehim-Koningslust

Rond 10 uur vertrekken we richting home. Rond 1 uur zijn we thuis van onzr trip. Jammer dat de  laatste week het weer zo slecht was, maar dat hebben we niet in de hand. Binnenkort gaan we weer op reis en hopen dan op lekker weer.