Home     Reisverslagen

Zomervakantie Frankrijk 04-07 t/m 27-07

Woensdag 04-07

Koningslust-Bastogne

Vandaag begint onze zomervakantie en de bestemming is uiteraard weer Frankrijk. We vertrekken wat later als gepland omdat ik nog eerst met Ely naar de dierearts moet. Hopenlijk niets ernstigs. Ze blijkt enorme pijn aan haar kniebanden te hebben. Ze krijgt een injectie tegen de pijn en ik krijg pijnstillers mee. Gelukkig heeft ze de hele reis geen klachten meer gehad.

Rond 15.00 uur kunnen we op pad en zetten koers naar de camperplaats in Bastogne. Het is warm en enigzins drukkend. Als we in Bastogne aankomen staan er reeds enige campers en een ervan komt me op een of andere manier bekend voor. Het blijken "bekenden" van het camperforum te zijn en we hebben enkele malen gemaild. Het zijn Reggie en Theo uit Bakel. Dit is wel heel toevallig en we maken er nog een gezellige avond van.

We hopen jullie nog eens tegen te komen.

Donderdag 05-07

Bastogne-Gerardmer

Het is vannacht toch wat afgekoelt maar in de camper was het toch enigzins benauwd. Desondanks heerlijk geslapen en het vakantiegevoel is er helemaal. Rond 8 uur staan we op en nadat ik de honden heb uitgelaten even naar de bakker voor een eerste baquette. Heerlijk.

We nemen afscheid van Reggie en Theo en vervolgen ieder onze weg. Zij gaan naar Charmes en wij naar Gerardmer. Als we daar in de buurt komen zien we steeds meer ontwortelde bomen en andere ravage. Het word ons duidelijk dat hier noodweer is geweest. Later op de camperplaats horen we van een stel Limburgers dat dit afgelopen zaterdag gebeurd is. Zelfs de daken van de school en het ziekenhuis waren half weggewaaid. Men was er volop aan het werken. Dit hoop je niet mee te maken.

Vrijdag 06-07

Gerardmer-Corravillers

Gisteravond koelde het lekker af en als we net in bed liggen krijgen we een flinke plensbui met een klap onweer. Na een half uurtje is het weer droog en blijft het de verdere nacht rustig. Als we opstaan ziet het grijs en somber maar rond 10 uur breekt de zon door en wordt het verder een aangename dag.

We gaan vandaag een plaatsje zoeken voor de Tour de France etappe van morgen. We rijden via de Col de Grosse Pierre (waar zoals al verwacht alles vol staat) naar La Bresse en vandaar naar Le Thillot en dan via de Col  de Mont de Fource naar Corravillers en Mélissey. Daar keren we en rijden terug naar Corravillers. Daar hadden we een leuk plekje gezien en installeren we ons voor de rit van morgen. In een zijweg hier tegenover is ook nog een camperplaats dus goed voor morgenavond.

Zaterdag 07-07

Corravillers

Gisteravond hebben we nog gezelschap gekregen van een Belgisch stel die we af en toe treffen tijdens onze reizen. Het was nu 3 jaar geleden dat we hun zagen. Dus dat werd weer even bijkletsen. Als de hele Tourkaravaan voorbij is in de late namiddag rijden we 300 mt naar de camperplaats om de nacht door te brengen. Het Belgische stel gaat hier ook overnachten dus we kunnen nog wat kletsen.

Zondag 08-07

Corravillers-Mesnay

Vanmorgen vroeg weer een flinke bui gehad maar als we opstaan is het weer droog. We nemen afscheid van de Belgen en rijden dan richting Besançon. We willen een plaatsje zoeken langs het Tourparkoers voor de tijdrit van morgen. We rijden het parkoers helemaal af van finisch naar start. Wat schetst onze verbazing....het staat helemaal vol. Enkel in de weilanden her en der is nog wat plaats. Maar omdat het overal zo nat is wagen we ons daar niet aan. We zien er al enkelen in de moder vast zitten. Het word met het jaar drukker en drukker.

We besluiten de tijdrit te laten voor wat het is en rijden naar Mesnay. Hier is een vrij nieuwe camperplaats bij het kartonmuseum. Rustige plek.

Maandag  09-07

Mesnay-St.Pourcin sur Sioulle

Vannacht heerlijk geslapen. Het is hier heel rustig. En we hebben het droog gehouden. Geen buien meer. Rond hlf 10 zijn we weer en route. We gaan ergens tanken en kachelen dan lekker door. Het is rustig op de weg. Rond 13 uur zijn we op de plaats van bestemming. St. Pourcin sur Sioulle. Hier zou een leuke camperplaats moeten zijn. Inderdaad. Mooie plek, gelegen aan een riviertje en aan de andere kant sportvelden. Je moet wel op tijd zijn om een plek te bemachtigen. we vinden vooraan een plaatsje. Het is inmiddels erg warm geworden en we kunnen lekker buiten zitten. Ik probeer eens om op internet te komen met Travel en Surf van Tmobile. En na wat geklooi werkt het . Wat een luxe. Ik zal er verder deze vakantie nog vaker gebruik van maken. Even de weersverwachting bekijken en het camperforum lezen.

Dinsdag 10-07

St Poucin sur Sioulle-Laissac

Afgelopen nacht koelde het niet echt af dus niet zo heel goed geslapen. Om 8 uur eruit, even met de honden en dan lekker koffie. Om 9 uur zijn we klaar voor vertrek. We stoppen na een half uurtje rijden bij een supermarkt om de voorraad aan te vullen en te tanken.

We rijden richting Clermont Ferrand. Daar kunnen we de tolvrije snelweg A75 op naar het zuiden. Het is vrij rustig op deze snelweg, wel veel vakantieverkeer. Er zitten serieuze stijgingen in deze snelweg oa door het Centraal Massief. Op een gegeven moment zitten we boven de 1000 meter. Toch apart voor een snelweg.

Rond 14.00 uur zijn we op onze eindbestemming voor vandaag. Laissac. De camperplaats is bij de veehallen waar vee wordt verhandeld. Zo te zien is er vanmorgen een veemarkt geweest want men is alles aan het schoonspuiten.

De rest van de middag besteden we nuttig. De honden worden geborsteld, de camper wordt schoongemaakt en we douchen. In de avond gaan we barbecueen.

Woensdag 11-07

Laissac-St. Girons

Heerlijk geslapen vannacht. Als we opstaan is de lucht blauw maar al snel wordt het weer bewolkt. We halen nog even brood en dan gaat de reis weer verder richtin zuiden. We vervolgen de N88...Rodez...Albi en dan Toulouse. Rond het middaguur zijn we op de ring rond Toulouse en daar is het druk maar we kunnen doorrijden. We verlaten de snelweg bij Cazéres en rijden via een mooie weg naar St Croix Volvestre. Het is een heel klein dorpje met een camperplaats. De camperplaats is op gras maar heel drassig. Ook hier heeft het schijbaar veel geregend de laatste tijd. We rijden dan door naar St. Girons. We vinden snel de camperplaats daar. De Aldi en Lidl zijn op loopafstand. Het stadje ook, makkelijk. In de avond miezerd het wat maar het is niet koud.

Donderdag 12-07

St. Girons-Bagneres de Bigorre

Als we vanmorgen opstaan ziet het nog steeds niet zo vrolijk  maar volgens de verschillende Franse weersites op internet zou het beter moeten worden. Daar gaan we dus maar vanuit. het is droog en het is niet koud. Tegenover de camperplaats is een bakker en erlangs een groente en fruitzaak. Ze hebben er heerlijk fruit tegen een goede prijs. Volgens de vriendelijke verkoopster zal het na de middag opklaren en warempel ze krijgt gelijk.

We rijden vandaag naar Bagneres de Bigorre. Het is ook zo'n Pyrenees stadje als St Girons. De camperplaats zelf is niets bijzonders, goed voor een overnachting. Je hebt hier zicht op de Tourmalet.

Vrijdag 13-07

Bagneres de Bigorre-Payolle

Vannacht hebben blaffende honden ons vaak uit de slaap gehaald. Ze waakten iets te goed. We gaan nog naar een supermarkt om een aantal dagen vooruit te kunnen. Daarna rijden we naar Payolle aan de Col d'Aspin. Hier is ook een camping le 4 Vezeaux. We gaan voor 1 nachtje op deze camping staan om de apparatuur eens op te laden, laptop, telefoon enz. Oook willen we eens uitgebreid douchen. Morgen gaan we hier een vrij plekje zoeken voor een aantal dagen. Woensdag komt de Tour de France langs.

Zaterdag 14-07 t/m woensdag 18-07

Payolle

Vanmorgen verlaten we de camping en zetten ons op een mooi plekje langs de weg aan het riviertje.  Je kunt je hier goed een aantal dagen vermaken. Men kan er mooie wandelingen  maken, er zijn enkele restaurantjes, er is brood. Men kan water krijgen en het toilet lozen. Ook komt er gereld een lokale kaasboer langs met heerlijke kaas. Het wordt met de dag drukker, het weer is prima. Op woensdag als de Tour passeerd is het heel erg warm maar wel aangenaam.

Donderdag 19-07

Payolle-Vabres L'Abbaye

Als ik vanmorgen de camperdeur openmaak weet ik niet wat ik zie......niks. Het is zo mistig dat je amper een hand voor ogen ziet. Wat een contrast met gisteren. Komt wel vaak voor in de Pyreneeën. De vooruitzichten voor de komende dagen hier zijn niet zo gunstig dus we besluiten noordwaarts te rijden richting Toulouse. Na Toulouse klaart het steeds meer op en wordt het steeds warmer. Net voor Albi doen we wat boodschappen en eten we wat.  In de buurt van Albi nemen we de D999 richting Millau. Een heel mooie route om te rijden. We zoeken de camperplaats in St Sermin sur Rance. De coördinaten kloppen niet maar we vinden het toch. De camperplaats ligt onder het hoge viaduct waar we zojuist zij overgekomen.  We doen er de service en besluiten dan om nog wat verder te rijden. Het is nog vroeg. We komen dan in Vabres L'Abbaye. Daar zoeken we ons op de camperplaats een mooi plekje onder de bomen want het is inmiddels behoorlijkwarm geworden.

Vrijdag 20-07

Vabres L'Abbaye-Meyras

Gisteravond een heerlijke pizza gegeten. Gemaakt van ambachtelijk gemalen meel volgens de pizzaman.

Vanmorgen schijnt de zon alweer volop. Rond half 10 gaan we rijden. We rijden richting Millau. We willen daar eens de hoge brug zien. Die hebben we na al die jaren Frankrijk nog nooit gezien. Al snel zien we het enorme gevaar opduiken. Wat een bouwwerk. We stoppen om wat foto's te maken.

We rijden verder door Millau en daarna kunnen we weer op de snelweg A75. Na ongeveer 50 km nemen we de afslag 38 richting Mende. Na de stad Mende rijden we naar Langogne. Net ervoor gaan we links naar het lac de Naussac. Hier is ook een camperplaats. Wel mooi. We eten er en maken een wandelingetje. Daarna rijden we door naar Meyras waar we de nacht doorbrengen.

Zaterdag 21-07

Meyras-Veynes

Gisteravond hebben we nog kunnen genieten van een orkest wat vlak in de buurt speelde. Er was een of ander feest. Ook hebben we nog gezellig gebabbeld met een Belgisch Limburgs stel.

Rond half 10 (is zo'n beetje vaste tijd) gaan we vertrekken. Vóór ons zijn er al veel campers vertrokken. We rijden eerst door een mooi gedeelte van de Ardeche. Je ziet hier veel NL kentekens. Een geliefde streek met veel campings. Bij Le Pouzin steken we de Rhone over en zijn dan in de Drôme. Zodra we de Rhone over zijn merk je dat het frisser is. Vinden wew aangenamer. Wel waait het wat harder. we doen nog ergens wat boodschappen en rijden dan naar Saillans. Hier missen we de afslag met camperbordje naar de camperplaats en zitten plots in het oude centrum van Saillans. Keren gaat niet meer, verstand op nul en doorrijden. Links en rechts terrasje maar het gaat allemaal net. Dat is net zat. Stapvoets door de nauwe straatjes en dan krijgen w eook nog een nauwe tunnel, pfffff. Vergeten foto's te nemen. Jammer. Dit heeft ook wel wat. We rijden nog eens terug en nemen dan de juiste afslag maar helaas, de camperplaats is vol. Wel te verwachten met dit weer.

Dan rijden we op ons gemak via Die en de col de Cabre naar Veynes bij het plan d'eau. Daar hebben we vaker gestaan.

Zondag 22-07

Veynes-Les Deux Alpes

Vandaag rijden we naar de col du Lautaret. Een van de mooiste plekken om te overnachten, volgens ons. We halen even brood bij de supermarkt in Veynes. Toch geweldig dat je gewoon altijd vers brood kunt krijgen in Frankrijk. Dan touren we op ons gemak richting het la de Serre Poncon. Altijd een mooi gezicht dat helder blauwe meer. Na Embrun gaat het alsmaar langzaam omhoog. Een mooie brede weg. In le Monetier les Bains slaan we linksaf naar de camperplaats. Deze is ook mooi gelegen, zullen we ook eens doen. Maar we hebben onze zinnen gezet op de Lautaret. Als we daar rond de middag aankomen zien we dat de grote plaats waar overnacht wordt helemaal vol staat. Dit hebben we nog nooit meegemaakt. We vinden het veel te druk en hebben geen zin om op deze mooie plek deur aan deur te staan. We gaan op de parkeerplek bij de afslag naar de Galibiër staan en eten wat. Verder blijven we hier nog een hele tijd. Leuk om te kijken naar de wielertoeristen die de Galibiër gaan beklimmen of juist zijn afgedaald. Rond 16.00 uur rijden we rustig verder naar Les Deux Alpes.

Maandag 23-07

Les Deux Alpes

Vandaag blijven we ook nog hier. We vinden het een leuke plek. Het is hier heerlijk weer, veel zon met een aangenaam windje. Beneden in het dal is het erg het. Hier koelt het 's middags na 18.00 uur heerlijk af en moet je echt een dikke trui aan. Dat slaapt heerlijk.

Dinsdag en woensdag 24/25-07

Les Deux Alpes-Orgelet

We hadden nog graag een dag gebleven maar men geeft hier voor vandaag flinke onweersbuien en idd als we opstaan zien we al donkere wolken richting Briançon.

We zullen toch langzaam noordwaarts moeten want onze vakantie loopt op z'n einde. Als we beneden in het dal zijn is het erg heet en het wordt alsmaar warmer zoals voorspeld. Enkel in de Alpen meld met slecht weer. We rijden via Grenoble richting Bourg en Bresse. Een stuk voor  Bourg en Bresse slaan we rechtsaf en rijden naar de camperplaats in Poncin. Als we daar aankomen staat daar nog geen enkele camper. Wel zien we dat de service voorgoed fermee is en men wordt voor service naar de camping verwezen. Wel mag men nog overnachten. We eten hier wat en besluiten dan nog door te rijden. We rijden naar Orgelet en we hebben een superplekje onder de bomen. Na een tijdje arriveerd er een Arto en later blijken het mensen te zijn die slechts enkele km van ons af wonen. Die Arto hebben we zelfs vaak zien staan. Leuk, we hebben nog veel gekletst.

Ook woensdag blijven we nog hier omdat het zo warm is en hier staan we lekker.

Donderdag 26-07

Orgelet-Millery

We zullen nu toch echt noordwaarts moeten. Jammer, hadden best nog een dagje hier willen blijven. We nemen afscheid van Tien en Jos. Zij blijven nog een paar daagjes hier. We tanken nog wat bij en doen nog even de laatste boodschappen in de mooie nieuwe supermarkt in Orgelet. Dan de bekende weg, Lons le Saunier, Besançon. Net voor Besançon waar de afdaling begint worden we omgeleid. Men is er aan het werk, moet ook gebeuren. We volgen niet de navigatie maar de borden deviation. Dat kunnen de Fransen als de beste. Zonder probleem vinden we de weg. We stoppen op de camperplaats in Luxeuil les Bains en willen daar eigenlijk blijven. maar men staat er recht in de brandende zon. Er is geen schaduw. Niet te doen.....We eten maar wat hoewel we door de warmte geen trek hebben. We laten de honden wat lopen en snuffelen. Na een uurtje rijden we toch verder. Zolang we rijden is het te doen. We rijden nog tot voorbij Nancy en stoppen in Millery. Daar is nog plek onder de bomen. Verder hangen we maar wat onder de bomen in een stoel. Om 17.30 komt er een pizzaboer op de plaats. Dus dat wordt pizza. Dat denken eer meer. Niemand heeft zin om te koken met dit warme weer. De pizzaboer heeft een goede omzet en de piza is heerlijk. Om 20.00 uur is het nog 42 graden in de camper. We laten vannacht zelfs een zijraam open, iets wat we nooit doen. Vroeg in de morgen koelt het ietsje af.

Vrijdag 27-07

Millery-Koningslust

Toch nog wat geslapen vannacht. Al vroeg gaan de eerste campers hier al weer riijden. Om 6.30 horen we er al eentje vertrekken. Wij gaan rond 9 uur. Al snel zitten we weer op de snelweg, Metz, Thionville en dan alweer Luxemburg. Daar gooien we de tank nog eens vol, eten wat en rijden dan door. Bij Maastricht staan we nog een half uur in de file te puffen maar daarna zijn we in een uurtje thuis, rond 16.00 uur.

Weer een mooie trip gemaakt, wel veel km gemaakt. Kleine 4000. Wat ons weer is opgevallen.....Veel zigeuners....de dorpjes zijn vervallen maar oh zo schoon.........de kinderen zijn zeer goed opgevoed en beleefd......de Fransen in het algemeen zeer hoffelijk zijn in het verkeer.