Zomervakantie 03-07 t/m 26-07

03-07 Koningslust-Neer

Vandaag vertrekken we voor enkele weken naar Frankrijk. Het is behoorlijk warm en als we kunnen vertrekken is het al 14.30 uur. We willen nog wel wat genieten van het weer en we rijden naar de camperplaats in Neer aan de Maas. Zoals verwacht is de camperplaats vol en vragen we bij het XXL restaurant of we daar mogen staan. Dat mag en we maken er nog een luie middag en avond van.

04-07 Neer-Trittenheim

Rond 9 uur gaan we rijden. Eest even door het dorp om bij de bakker wat broodjes te halen. Daarna zitten we zo op de A2 richting zuiden. Bij Maastricht het nodige oponthoud. Bij Luik richting Verviers en rond 13.00 uur arriveren we op de camperplaats in Trittenheim waar tegen verwachting niets te doen is. We zoeken een leuke plaats aan het water. Het is drukkend warm. Laat in de middag krijgen we nog wat buien maar het trekt snel over. Rond 18.30 uur lopen we het dorp in om ergens een hapje te eten maar die Mannschaft voetbalt momenteel en de restaurants zijn gesloten. We zien een imbiss die wel open is en nemen daar maar een hapje mee.

05-07 Trittenheim-Baccarat

Deze morgen vroeg op want de bakker komt al om 8 uur. Dus we gaan ook op tijd rijden. Als we in Luxemburg zijn begint het te regenen maar gelukkig niet zo lang. Onze reis eindigen we vandaag in Baccarat, bekent van het kristal. We maken een wandeling langs de vele kristal winkeltjes. Er hangen behoorlijke prijskaartjes aan. In de avond is er een bruiloft in het grote gemeenschapsgebouw waar de camperplaats ligt.

06-07 Baccarat-Gerardmer

Deze morgen schijnt volop de zon. We zetten koers naar Gerardmer. Zoals altijd is het druk op de camperplaats. We zien een bekende Arto staan en langs is nog een plaatsje vrij. Als na een uurtje de buren thuiskomen zijn het idd. bekenden hier uit de buurt die we al vaker ontmoet hebben. Zo is de middag weer vol gekletst.

07-07 Gerardmer

Ook vandaag blijven we nog in dit leuke stadje. We hebben allebei een griepje te pakken en ik loop even naar de Pharmacie om een voorraadje paracetamol te halen. In de avond nog een wandeling naar het meer net voordat een onweer los barst.

08-07 Gerardmer-Breisach

Als we wakker worden regent het en volgens het weerbericht wordt het de komende 2 dagen niet beter. Misschien is het aan de andere kant van col de la Schlucht beter. En dat hebben we goed. We rijden de Schlucht over en boven is het zeer mistig maar naarmate we verder beneden komen wordt het beter en droog. We rijden naar Breisach aan de Rijn in Duitsland. In de middag een wandeling naar het stadje en langs de Rijn terug. Deze avond wint Duitsland met 7-0 van BraziliŰ en is het nog enige tijd onrustig op straat.

09-07 Breisach-Kaysersberg

Deze morgen rijden we even naar de Rewe en doen daar wat boodschappen voor de komende dagen. Daarna steken we weer de Rijn over en we zitten weer in Frankrijk. We gaan eerst naar Trois Epis, een klein dorpje met ook een camperplaaats. Hier is verder weinig te beleven en we rijden dan naar Kaysersberg. Zoals altijd druk. Halverwege de middag lopen we naar het stadje en slenteren door de mooie straatjes. Het motregend wel de hele tijd wat het iets minder leuk maakt. Tegen etenstijd zijn we terug bij de ca

mper en maken het binnen maar gezellig.

10-07 Kaysersberg-Linthal

We gaan vandaag een plekje zoeken voor de Tour de France. We rijden naar de top van de Markstein. Het is hier al heel druk met campers want de tour komt 2 keer langs. Maar het is er koud, nat en mistig. We hebben geen zin om hier 3 dagen te staan dus we rijden een stuk naar beneden en vinden een leuke plek in Linthal en wel op de camperplaats dus ook nog service bij de hand.

10-07 t/ 13-07 Linthal

We blijven hier 3 dagen staan. De zaterdagavond komt er nog een stel kennissen uit BelgiŰ die we al enkele malen hebben getroffen. Op zondag de 13e komt de tour langs rond 15.30 uur. We kijken in de camper de etappe af en als de ergste drukte voorbij is rond 18 uur rijden we de Markstein op om aan de andere kant naar beneden te rijden. Boven is het een gekkenhuis. Ze komen hier morgen weer langs. Beneden aan een meertje  is een grote parkeerplaats waar nog genoeg plaats is om te staan. Hier overnachten we om de etappe van morgen te zien.

14-07 Kruth-Rupt sur Moselle

Het weer is nog steeds niet best. Af en toe motregen. maar we zullen het ermee moeten doen. Om 14 uur begint het circus weer. De reclame karavaan en net voor 16 uur de renners. Contador is enkele minute geleden afgestapt en we zien hem ineen gedoken in de ploegleiderswagen zitten. Tegen de avond rijden we naar de camperplaats in Rupt sur Moselle en hebben daar een rustige nacht.

15-07 Rupt sur Moselle-Charcier

Voor het eerst deze reis schijnt de zon volop en is het aangenaam warm. We gaan nog even naar de supermarkt en gooien ook de tank vol. Dan binnendoor naar Luxeuil les Bains en vanuit daar de bekende route naar het zuiden. Bij Arbois nemen we de afslag en rijden door dit stadje naar de D469. Hier komt de tour morgen. We rijden de route en links en rechts staan al overal campers. Iedereen zwaait. In het dorpje Charcier net na de tussensprint vinden we een plaatsje.

16-07 Charcier-Orgelet

Ook vandaag heerlijk weer. Deze morgen maken we een mooie wandeling naar een waterval vlakbij. Nadat de tour is gepasseerd rijden we naar de camperplaats in Orgelet om te overnachten. We eten er een heerlijke pizza.

17-07 Orgelet-Col du Lautaret

We staan bijtijds op want we hebben een langere rit voor de boeg en het wordt warm. Eerst in Orgelet naar de supermarkt  en dan op weg. We rijden richting Oyonnax en vandaar Bourg en Bresse. Het had korter gekund maar we willen het Tour circus vermijden onderweg. In pont d'Ain richting Grenoble. Ergens onderweg stoppen we nog even bij een Lidl en eten daar ook gelijk een hapje. Tegen 16 uur zijn we op de ring Grenoble, gelukkig net voor de drukte begint en kunnen vlot doorrijden. Dan naar Bour d'Oissans en vandaar steeds maar omhoog tot aan de top van de Lautaret. Nog altijd een schitterende plaats vinden we.

18 en 19-07 Col du Lautaret

Het is schitterend weer en we maken een flinke wandeling de berg op. Je waant je op een gegeven moment in een soort van jungle, heel erg mooi. Op de zaterdag is het wat meer bewolkt maar de temperatuur is prima. Vandaag is het weer Tour dag. Blijft leuk. We treffen hier ook allerlei bekenden zoals eigenlijk altijd.

20-07 Col du Lautaret-barrage Serre Ponšon

Vannacht heeft het heel hard gewaaid en als we opstaan regent het fel. Oook is het enorm mistig hier boven. We nemen afscheid van Nellie en Johnny die ons afgelopen dagen vergezeld hebben en een koppel uit Brasschaat. We rijden richting Brianšon en hopen dat het weer aan die kant ietsje beter is. En ja, na Brianšon is het droog maar daar is ook alles mee gezegd. We nemen een kijkje in Savines le Lac op de camperplaats maar die is klein en staat hartstikke vol. Dan rijden we via de mooie weg langs het meer naar Jausiers en Barcelonnette maar in beide plaatsen is het op de camperplaats een modderboel door de vele regen van de afgelopen tijd. Laat in de middag rijden we naar de barrage aan het lac de Serre Ponšon en overnachten daar op de parking van het Museoscoop.

21-07  Barrage Serre Ponšon-Veynes

Het heeft gisteravond nog lang geonweerd en heel erg hard gewaaid. Rond 23 uur werd het rustig. Als we wakker worden schijnt het zonnetje. We vertrekken tegen 10 uur en rijden op het gemak naar Veynes. Een ritje van ongeveer 50 km. Net voor Veynes stoppen we nog even bij een Dia supermarkt. Heerlijk fruit hebben ze hier. Daarna zijn we al snel op de camperplaats bij het plan d'eau. We maken de camper eens goed schoon en verder doen we het rustig aan.

22-07 Veynes- Sassenage

Het heeft vannacht weer flink geregend en tegen de morgen begint het weer te regenen. Het weer wil niet deze vakantie. We rijden via de col de Cabre naar Die. Net het centrum door nemen we de afslag col de Rousset. Normaal een mooie route om te rijden maar hoe hoger we komen hoe mistiger het word. Eenmaal boven moeten we stapvoets rijden maar het wordt ietsje beter. We rijden naar de camperplaats in Vassieux les Vercors. Hier zouden we graag blijven maar het is koud en mistig. We lunchen hier en besluiten dan dat we maar bij Grenoble omlaag moeten rijden willen we iets beter weer hebben.  We draaien de D531 op en komen in de Gorges de la Bourne. Waanzinnig mooi maar op enkele plaatsen erg smal. Een enkele keer wordt het spannend en moeten tegenliggers terugzetten om te passeren. Gelukkig komen we geen campers of bussen tegen want dat had op sommige plaatsen niet gelukt.

Na de gorges komen we in Lans le Villard en kijken daar even op de camperplaats. Wel leuk maar niet met dit weer. Het is nog steeds koud en nat. Daarna dalen we richting Grenoble. Na de inspannende rit van vandaag komen we aan op de camperplaats in Sassenage.

2307 Sassenage-Baume les Messieurs

De camperplaats hier is niet zo groot en staat vol. Een goede doorgaansplaats. We trekken weer langzaam richting noorden. Na een langere middagpauze komen we in de buurt van Lons le Saunier. We volgen de bordjes cascade en komen via smallen baantjes beneden in Baume les Messieurs en treffen daar Nellie en Johnny. We staan op het pleintje in het dorpje maar zien later dat we niet mogen overnachten. Tegen 19 uur als de dagjesmensen zijn vertrokken rijden we de ongeveer 2 km. naar de waterval en dat is een voltreffer. Hier mogen we overnachten en zo mooi.

24-07 Baume les Messieurs-Gerardmer

We staan op tijd op omdat we de dagjesmensen voor willen zijn. De weg is hier erg smal en dan moet je geen tegenliggers hebben. We nemen afscheid van onze kennissen en rijden dan naar de camperplaats bij de camping in Poligny. Hier doen we de service en doen nog even wat boodschappen. In Vaivre et Montoille rijden we naar de camperplaats bij het meer en lunchen daar. Wel een leuke plek maar je staat in de volle zon en het is drukkend warm. Bij Luxieul les Bains nemen we de D3 binnendoor en komen in Rupt sur Moselle uit. Halverwege dat stuk krijgen we een serieuze hagelbui op ons dak maar gelukkig geen schade. Het houdt maar niet op met de buien deze julimaand. We rijden weer naar Gerardmer. In de avond wandelen we nog eens naar het meer.

25-07 Gerardmer-Charmes

Onze vakantie loopt ten einde en we besluiten om nog eens naar Charmes te rijden. Daar zijn we al enkele jaren niet meer geweest. Als we aan komen rijden zien we wel dat het stadje nog niets is veranderd. Wel de ingang van de camperplaats. Er zijn slagbomen en je moet met de kaart betalen. Valt wel op dat het niet meer zo druk is. We vinden een prima plekje en ja hoor, onze kennissen staan er ook. De 3e keer dat we ze treffen deze vakantie. Dus de rest van de dag was weer gevuld met kletsen. In de avond maken we nog een wandeling langs het kanaal en terug via het stadje.

26-07 Charmes-Trittenheim

Onze kennissen zijn gisteravond nog vertrokken. Wij vertrekken vandaag naar Trittenheim voor onze laatste overnachting. Nog even brood halen bij de bakker en al snel zitten we in Luxemburg. Nog even de tank volgooien en tegen 1.30 zijn we in Trittenheim. Deze avond gaan we uit eten. Bij het restaurant kunnen we op het terras zitten en het eten is heerlijk.

27-07 Trittenheim-Thuis

En weeral is een einde gekomen aan deze reis. Het weer had beter mogen zijn.