Home     Reisverslagen

Zomervakantie Franse Alpen 10-07 t/m 04-08

Woensdag 10-07
Koningslust-Arlon
Vandaag vertrekken we weer naar Frankrijk voor onze "grote" vakantie. De eerste twee dagen zijn gelijk aan onze vorige trip naar Alpe d'Huzes. We eindigen dus vandaag weer n Arlon ( N 49.69014, E 5.81961). We vinden dit een goede plaats voor een tussenstop en morgen zijn we dan zo in Frankrijk. Als we aankomen staat het vol. Er is een treffen van Waalse camperaars maar we vinden nog een plekje.

Donderdag 11-07
Arlon-Mesnay
Gisteravond werd het snel frisser. Geen avond om buiten te zitten. Prima geslapen. We vertrekken rond half 10 en zijn al snel in Luxemburg waar we even de tank volgooien. Daarna zijn we al snel aan de Franse grens. Hoe verder de reis vorderd hoe zonniger het wordt. We stoppen in Luxeuil les Bains om te eten rijden daarna verder naar Mesnay (N 46.89786, E 5.80090).

Vrijdag 11-07
Mesnay-Chichilianne
Als we wakker worden schijnt de zon al volop. Het belooft een warme dag te worden.
Even nadat we Mesnay hebben verlaten stoppen we in Poligny bij de Intermarché om wat boodschappen te doen. Verder wordt het een reisdag. We willen in ieder geval voorbij Grenoble vandaag. We stoppen onderweg enkele m alen om de benen te strekken en de honden uit te laten. Rond 16.00 uur zijn we bij Grenoble en hebben daar nog een flinke file. Daarna nemen we de D1075 richting Sistereon. Even van de doorgaande weg in het dorpje Chichilianne vinden we een mooie camperplaats (N 44.81172, E 5.57425). Hier is het heel rustig. Het dorpje stelt niet veel voor. Er hangt een A4tje dat er per juli 2013 nog een camperplaats beschikbaar is iets verder in la Rivardiëre aan de voet van de berg die je van hier kunt zien.

Zaterdag 13-07 t/m woensdag 17-07
Chichilianne-St. Apollinaire
Heerlijk geslapen vannacht. Het was stil, geen verkeersgeluiden. We willen vandaag in de buurt van Chorges eindigen om de tijdrit van as. woensdag te zien.
Vanuit de camperplaats zitten we al weer snel op de D1075 en naderen we de Col de la Croix Haute. Boven stoppen we even hoewel er niet veel te zien is. Daarna rijden we naar de camperplaats aan het plan d'eau in Veynes. Hier is sinds ons laatste bezoek ook iets veranders. De campers staan nu apart op het laatste stuk van de parking. We tanken hier onze watertank vol. Daarna rijden we naar Chorges. De camperplaats aldaar is afgesloten wegens een evenement. We zoeken iets in de buurt en zien dat er een camperplaats is in Reallon, in de bergen. De weg hier naar toe is al het tijdritparkoers van de Tour en er staan al verschillende campers. In Reallon eten we wat en maken een wandeling. Daarna gaan we in Chorges nog wat boodschappen doen en zoeken dan een plekje langs het parkoers. Nu kunnen we nog iets kiezen.

We krijgen achter ons Belgische en voor ons Engelse buren. Vanaf maandag is de berg vol en het is leuk om te zien welke stunten sommige camperaars uithalen om nog een plekje te bemachtigen. De wedstrijd is spannend maar helaas verliest Bauke Mollema z'n 2e plek in het klassement.
Na de wedstrijd rijden we naar Chorges voor de hoognodige service. Daarna rijden we naar de barrage van het lac de Serre Ponçon. Op de parking van het museoscope hebben we een rustige nacht.

Donderdag 18-07
lac Serre Ponçon-Allemont
Vanmorgen schijnt de zon alweer maar het voelt wel wat klam. Niet verwonderlijk na de regenbuien van gisteren. We willen vandaag richting le Bourg d'Oisans om de Tour de France nog eens te zien. We zoeken een route vanuit hier om Gap heen want daar is vandaag de start en alles is daar afgesloten. Maar we vinden een omleiding het het loopt gesmeerd. In Veynes gaan we onze etensvoorraad weer aanvullen want die is behoorlijk geslonken na deze dagen.
Daarna richting Grenoble en vanaf Vizille de D1091. Op de normaal zo drukke route is vandaag totaal geen verkeer. Een rare gewaarwording. Dit komt natuurlijk omdat de weg is afgesloten een stukje vóór Bourg d'Oisans van wege de finisch op Alpe d'Huez. We zien al ver van tevoren op de parkeerplaatsen links en recht auto's staan die vanuit hier naar de Alp zijn. Het moet er wel gigantisch druk zijn. We nemen de D529 richting col de Glandon. Ook hier staan veel auto's en ook campers. We vinden nog een plaatsje aan het eind van het dorpje Allemont net voor de barrage.

Vrijdag 19-07
Allemont
Deze morgen worden we al om half 8 gewekt door speakers van de verkopers van Tour de France spulletjes. We staan maar op want de reclame caravaan komt ook al voor 9 uur langs. Men is niet zuinig met gooien en we doen een goede vangst. Hoezo crisis....Om 11 uur komen de renners voorbij. Er zijn er al 2 los en het gaat zo hard al zo vlak na de start. Het hele circus is zo weer voorbij.
Na het eten starten we de camper en rijden naar Oz en Oisans, een skidorp vlakbij. Hier gaan de liften naar Alpe d'Huez. Het is een hele klim naar boven maar goed te doen. Het dorp is echt heel klein. Enkele hotels en verder de liften. Het valt ons wat tegen en we rijden weer naar beneden en blijven de rest van de dag en de nacht in Allemont.

Zaterdag 20-07
Allemont-Les deux Alpes
Gisteravond hebben we een heerlijke pizza gegeten van het restaurant tegenover. We willen vandaag eerst naar le Bourg d'Oisans om een paar nieuwe wandelschoen voor No te kopen. De oude hebben we op de berg bij de tijdrit achtergelaten. Hartstikke kapot. Als we in le Bourg d'Oisans aankomen is het daar nog zo druk met campers en auto's. Werkelijk alles staat nog vol van de touretappe. Ook is het markt in het centrum. Geen doorkomen aan, laat staan een parkeerplek vinden. Daar hebben we geen zin in en rijden door naar Les deux Alpes (N 45.02375, E 6.12119). Vinden we nog altijd een superplaats. We lopen even naar het dorp brood halen en kijken bij een sportzaak voor wandelschoenen. Geslaagd. Morgen is hier een internationale mountenbike wedstrijd. We zitten dus weer tussen de fietsers.

Zondag 21-07
Les deux Alpes-Aiguebelle
Als we wakker worden schijnt de zon al weer volop en het belooft een warme dag te worden. Gisteravond heeft het nog een beetje geregend zoals de laatste dagen iedere avond. We halen nog even brood in het dorp en rijden dan de ongeveer 10 bochten naar beneden. Als we beneden zijn linksaf richting Bourg d'Oisans een alsmaar dalende weg. omdat het weer prima is blijven we de rest van de vakantie in de Alpen. Van te voren hadden we afgesproken, mocht het weer minder mooi zijn na de Tour etappes rijden we verder naar het zuiden. maar dat is niet nodig. We rijden naar Allevard les Bains. Daar is kermis en kunnen we geen gebruik maken van de camperplaats. Dan een stukje door in Bourgneuf de camperplaats bij de pizzeria. Op zich prima maar je staat pal in de zon en het is erg warm. We rijden door naar Aiguebelle ( N 45.54375, E 6.30544) en daar kunnen we wat in de schaduw staan. Het ziet er hier wat beter uit als enkele jaren geleden toen we hier voor het laatst hier waren. De bomen zijn gesnoeid en er is een nieuwe supermarkt op de hoek.

Maandag 22-07
Aiguebelle-Val d'Isere
Gisteravond was het nog lang warm en drukkend. In de verte boven de bergen was de lucht inktzwart en onweerde het. We hebben vanwege de warmte niet goed geslapen. We zijn hier al vaak geweest en het is hier altijd ofwel te warm of het regend. Typisch....
Vanmorgen is het alweer warm en voor de komende dagen wordt het nog veel warmer volgens de weerberichten. Reden om het hogerop te zoeken. We doen de service en lopen nog even brood halen. Dan rijden we richting Albertville en vandaar naar Moutiers en dan Bourg St. Maurice. Vandaar richting Col d'Iseran. In Seez zijn wegwerken en staan we in de file. Daarna loopt de weg alsmaar omhoog en wordt de natuur mooier en mooier. Af en toe een haarspeldbocht. We stoppen geregeld even om van het uitzicht te genieten. Ineens een helderblauw stuwmeer waar we middels tunnels en galerijen langs rijden. We komen ogen te kort. Waar het mogelijk is stoppen we om al dit moois te laten inwerken en foto's te knippen. Even voorbij het meer zien we in Val d'Isere campers staan en we gaan eens kijken. Het blijkt een echte camperplaats (N 45,45467, E 6.97034) te zijn met service en vooralsnog gratis ook. Het ziet er prima uit en we blijven. Het is hier een heel stuk aangenamer als beneden. Later krijgen we weer wat regen.

Dinsdag 23-07
Val d'Isere
Het koelde gisteravond flink af en we hebben heerlijk geslapen. We zitten hier op 1850 meter hoogte. Leuk om te zien hoe bv. de chipszakken opzwellen door de luchtdruk.
We blijven vandaag ook nog hier. Maken een wandeling naar het dorp. Eigenlijk mag je het wel een stadje noemen. Veel hotels, allemaal gericht op de wintersport. Denk dat het hier in de winter heeldruk zal zijn met een hoog bontjas en SUV gehalte. Het is een mondain oord. Wel mooi om eens door te kuieren. In de avond weer wat buien met een beetje onweer.

Woensdag 24-07
Val d'Isere-Les Saisies
Weer heerlijk geslapen. We zien dat de police municipal op de plaats rond gaat. De vriendelijke beamte legt uit dat vanaf vandaag de camperplaats betalend is. €9 per dag inclusief service. Men mag max. 3 nachten staan. Omdat we vertrekken hoeven we niet te betalen.
We rijden naar Tignes, ook een skioord vlakbij. Het ligt nog hoger als Val d'Isere en de camperplaats is helema  al aan het einde van het dorp. Je kijkt hier zo tegen de besneewde toppen aan. Geweldig wat een uitzichten. We blijven hier een tijdje maar we vertrouwen het weer niet zo. Het ziet onweerachtig en we hebben niet zo'n zin in een flink onweer zo hoog in de bergen, eigenlijk meer voor Bradley als voor ons zelf. We besluiten toch maar om naar beneden te rijden. het is nog vroeg.

Beneden in Bourg St. Maurice gaan we weer richting Albertville en daar aangekomen gaan we links de D925 op. In Villard le Dordon vinden we nog een supermarkt en vullen de voorraad weer voor enkele dagen aan. Net voor Beaufort gaan we links de D218b op naar Les Saisies. Hier zijn 2 camperplaatsen en we nemen die bij de rotonde aan het einde van het dorp (N 45.76297, E 6.53382).

Donderdag 25-07 en vrijdag 26-07
Les Saisies
Vandaag en morgen blijven we op/in Les Saisies. Maken wat wandelingen en lopen eens naar het dorp om brood en kaas te kopen. Bij de cooperative hebben ze heerlijke Beaufort kaas. Vanuit hier maken we ook een wandeling naar een punt vanwaar je een geweldig uitzicht hebt op de Mont Blanc.

Zaterdag 27-07
Les Saisies-Plaine Joux
Het belooft weer een heel warme dag te worden en de radio meld temperaturen tot 36 graden. We moeten dus nog even in de bergen blijven. We rijden de col aan de andere kant naar beneden richting Flumet. Daarna Mégeve. In Praz d'Arly stoppen we bij de supermarkt om wat boodschappen te doen. Gelukkig kunnen we hier in de schaduw parkeren want anders is het al snel te warm in de camper voor de honden. Zelfs al is het maar even. Daarna via Sallanches waar het stervensdruk is vanwege kermis en markt naar Passy en vandaar Plateau d'Assy en dan Plaine Joux (N 45.05050, E 6.73861). Mooie plek waar we al vaker zijn geweest. Rustig is het na zessen als de dagjesmensen zijn vertrokken. Hier zit je nog op 1300 meter dus het koelt vannacht nog een beetje af. Hier heb je ook een geweldig uitzicht op de Mont Blanc maar dan van de andere kant als op Les Saisies.

Zondag 28-07
Pleine Joux-Lamoura
Het belooft alweer een heel warme dag te worden. Wel meld de radio voor dit gebied flinke hagel en onweersbuien. We kijken even op tomtom live hoe het weer is de Jura is. Wat koeler maar ook buien. We gaan rijden. Beneden wordt het steeds warmer. We rijden in een boog om Genéve hoewel de tomtom ons steeds door die stad wil laten rijden. Als we later bij Gex de col de la Faucile oprijden en we zijn boven is het bewolkt en een stuk minder warm. Toch aangenamer vinden we. boven stoppen we nog even voor het uitzicht. Daarna via Mijoux naar Lamoura (N 46.39820, E 5.98298). Hier kun je buiten wel een fleece aan. Een heel verschil met vanmorgen. Rond 19.00 uur begint het te regenen dat het giet en dat gaat de hele nacht zonder te minderen door.

Maandag 29-07
Lamoura-Orgelet
Om half 8 als ik wakker wordt is het droog. Snel laat ik de honden uit. Nu kan dat droog. Als ik net binnen ben begint het weer te gieten. Vanmiddag zal het droger worden. We willen vandaag naar Orgelet.We rijden via een mooie route. Jammer dat het regend en de wolken zo laag hangen dat we er soms in rijden. Je kunt niet echt van de omgeving genieten. In Orgelet (N 46.52364, E 5.60761) aangekomen is het droog. We stoppen even bij de supermarkt en rijden dan naar de camperplaats. Later maken we nog een wandling door het dorpje en bekijken de mooie kerk.

Dinsdag 30-07
Orgelet-Chapelle du Bois
Heerlijk geslapen. Er is vannacht een bui gevallen maar ik heb er niks van gehoord. We gaan even servicen en brood halen. Dan rijden we naar Clairvaux les Lacs, de camperplaats aldaar ligt langs de doorgaande weg. Lijkt ons helemaal niets. Als we door het stadje rijden zien we nog een aantal campers op een pleintje staan en dat ziet er prima uit. Onthouden voor een volgende keer. We komen langs de cascades du Hérisson maar de parkeerplaats is vol. We kunnen er niet staan. Ook voor een volgende keer dan maar. We touren op ons gemak over mooie D wegen richting Mouthe. Opeens zie ik een bordje met Chapelle du Bois. Dacht dat daar ook een camperplaats was. We gaan eens kijken en om in de hogere sferen van deze vakntie te blijven, dit is ook een skioord. Het is een dorpje van niks maar oh zo mooi. Camperplaats met service (N 48.60218, E 6.11155). Hemelsbreed 500 meter van de Zwitserse grens. Na het eten maken we een wandeling naar het dorpje en bekijken de mooie kerk.

Woensdag 31-07
Chapelle du Bois-St. Hippolyte
Alweer heerlik geslapen. Je hoort hier werkelijk niets
. Gisteravond arriveerden onze Franse buren uit Orgelet ook nog. Valt weer op hoeveel campers toch een beetje dezelfde route nemen.
Hadden nog een rare gebeurtenis. We hadden onze clogs buiten staan en ik zag vanmorgen dat de linker schoen van No verdwenen was. We lachen er wat om en we verdenken of onze buurman of een oude Berner Sennenhond die z'n rondje maakte. We gooien de rechter maar in de container.
We rijden eerst naar Mouthe en nemen een kijkje op de camperplaats, ook niet slecht. Ligt aan de bron van de Doubs. Dan rustig via D wegen naar Consolation Maisonettes. Dit mooie dopje ligt in een heel nauwe kloof en het is er bloedheet. Je mag er overnachten. We eten er wat, laten de honden uit. we hebben geen zin om in de hitte te blijven staan en besluiten om verder te rijden. Het dorpje bezichtigen bewaren we voor een andere keer. We rijden naar St. Hippolyte. Daar de parking op. We hebben een grasstrook en kunnen in de schaduw. Stoelen buiten en we zijn weer helemaal tevreden.

Donderdag 01-08
St. Hippolyte-Le Markstein

Gisteravond rond 19.00 uur moesten we naar binnen vluchten voor talloze kleine vliegjes. Die kwamen in een keer vanuit de bomen en het water. Gek werd je ervan. Gelukkig koelde het wel wat af. Toen we vanmorgen wakker werden was het mistig maar rond 9 uur kwam de zon weer en word het al snel warmer. Volgens de weerberichten wordt het vandaag 35 graden. We zoeken het dus weer hogerop. We rijden naar richting de Grand Ballon. Een stukje voor de top komen we bij le Markstein. Daar staan wat campers en we zetten ons erbij. Een lekker briesje bezorgd ons wat afkoeling. In de verte zie je het gebergte van Zwitserland. Om half 5 in de middag komt een lokale boer de koeien melken en het is leuk om dat spel gade te slaan.

Vrijdag 02-08
le Markstein-Lepuix
Vannacht is het weer redelijk afgekoeld maat het waaide wel behoorlijk hard. De camper schudde flink van tijd tot tijd. We zouden vandaag hier nog wel willen blijven maar het wordt nog warmer en met de harde wind kan de luifel niet uit. Een beetje schaduw zou wel mooi zijn. Verkassen dus. We rijden naar beneden en in het dal is het iet te harden, wat een hitte. We zien nog ergens een supermarkt en halen daar wat brood en vlees en dan naar de Ballon d'Alsace. Op de camperplaats iets benden de top rijden we iets verder door en daar staan we de rest van de dag prima uit de zon en is het enigzins uit te houden. In de avond begint het weet flink te waaien.

Zaterdag 03-08
Lepuix-Arlon
De vakantie gaat ten einde en vandaag rijden we noordwaarts. Maandag moeten we weer werken. We rijden vandaag naar Arlon om daar de rest van de dag door te brengen. In Luxemburg staan de auto's bij de tankstations al op de afrit. Het kon wel voor niks zijn Wij willen ook nog tanken maar dat doen we morgenvroeg in Martelange. Daar hoef je niet te wachten. Rond de middag zijn we in Arlon en doen de rest van de dag niet veel meer.

Zondag 04-08
Arlon-Koningslust
Rond de middag zijn we weer thuis van een mooie reis.